По-широк обхват на синя и зелена зона в София, удължено работно време и още редица реформи на паркирането в София предлагат общинският съветник Борис Бонев и гражданското сдружение зад него "Спаси София".

"Идеята е да се намери балансът между живеещи и приходящи, така че да е в полза и улеснение на гражданите", обясни Бонев в ефира на бТВ.

Средната запълняемост на синята зона е между 95 и 98%, изтъкват от "Спаси София", а историческият център на столицата е наводнен с автомобили. Разширяването на зоните ще освободи центъра от тях, ще намали шумовото и праховото замърсяване, ще стимулира придвижването с градски транспорт и велосипеди и ще бъде стъпка към бъдещо въвеждане на нискоемисионна зона в центъра.

"Предлагам синята зона да обхване първия градски ринг, тъй като не смятам, че е нормално и правилно НДК например или Министерският съвет да бъдат в зелената зона, тъй като това са точки, които привличат много хора“, коментира Бонев.

От "Спаси София" също изтъкват да се намалят безплатните абонаменти за зоните за институциите, както и да се ограничат тези за бизнесите в центъра.

Друг важен елемент от промените е удължаване на работното време - с 1 час вечер до 20,30 ч., и с активна синя зона в неделя (от 10 до 18 ч.) и зелена зона в събота (които досега работиха до събота и до петък съответно).

"Не са малко случаите, в които живеещи от дадена зона се прибират късно от работа и нямат къде да паркират", изтъкна Бонев.

От ГЕРБ са внесли предложение за разширяване, но без никакви реформи, изтъкна общинският съветник.

"Това е модел, срещу който аз се боря - вземаме парите на хората, правим механично увеличаване", подчерта той.

И изтъкна други съществени промени - създаването на специални места пред магазини за товарене и разтоварване, както и такива само за оставяне на пътници с кратко спиране. И още - ограничаване на до три местата за посолства и дипломатически мисии, по-големи глоби за измамна информация или неправомерно ползване на преференция при паркиране, по-малко документи за кандидатстване за винетка и повече прозрачност за гражданите.

В духа на последната идея Бонев припомни, че парите от зоните отиват в Центъра за градска мобилност, "което не е дружество, известно с това, че се управлява много добре".

"Затова внесох и доклад, който задължава директора на ЦГМ да представи детайлен отчет за приходите за последните 10 години, за да се види по какъв начин са се изразходвали средствата на софиянци. И искане за одит от Сметната палата.

Този от 2017 г. констатира сериозни нарушения. Ще видим колко от препоръките, отправени тогава, са изпълнени."