Почти пълен паритет на доходите и разходите на лице от домакинства за 2019 г. показва последният доклад по темата на Националния статистически институт. 

По най-важния критерий - доход на лице, страната бележи ръст спрямо данните от 2018 г. и той се увеличава с малко под 10% до средните за населението 6592 лв. Най-много печелим от заплата, след това от пенсия и на трето място от самостоятелна заетост. 

Цели 30% от доходите на домакинствата са се формирали именно от някакъв вид социални трансфери през бюджета на държавното обществено осигуряване - пенсии, обезщетения за безработица, надбавки за деца и други.

Като погледнем обаче разходите, виждаме, че те са се увеличили до 6214 лв. на лице от домакинство, което е ръст с допълнителни 7,7%. Интересно е сравнението, което правят от НСИ за движението на разходите за последните 20 години - увеличението на домакинствата е почти двойно. 

Изводът е, че българите печелят много малко над това, което разходват. На практика не остават пари за "мазнинки" - по израза на премиера Бойко Борисив, или са по-просто казано - спестявания. 

Разбивката на разходите показва, че българите харчат най-много пари за храна и безалкохолни напитки. Следват тези за поддръжка на жилището, тоест за комунални услуги - ток, вода, гориво, обзавеждане. Общо за двете графи на година харчим по около 2900 лв. 

Стабилен ръст бележат и разходите ни за данъци - с над 11%. Сравнението с 2010 г. - над три пъти повече плащаме на държавата. 

Ръст има и при харчовете за транспорт. Очаквано най-впечатляващите числа са в графата здравеопазване, където увеличението на годишна база е с малко над 23% до 386 лв. на човек. 

Потвърждава се и старата теза, че българите са едни от народите, които в най-голяма степен притежават жилищата, в които живеят - 91% от домакинствата. Второ жилище притежават обаче под 10%. 

Масово обаче обитаваме сгради, които са строени преди повече от тридесет години - межу 1961-ва и 1990-а. 

Друг критерий на благосъстоянието - притежаването на автомобил, също се подобрява, но запазва нивата от малко над 50% за домакинствата. Тук обаче трябва да се отбележи, че процентът на хората, които не могат да си позволят кола, е относително малък - едва 13 на сто. По-голямата част от тези, които нямат, казват, че просто не им трябва.