Ремонт на законовите разпоредби, свързани с помощта 60/40 от държавата към работодателите, предлага депутатът от НФСБ/Обединени патриоти Христиан Митев. Въпросната мярка е записана в т.нар. извънреден закон и бе продължена с постановление на Министерския съвет, в което са записани правилата. 

Идеята на Митев променя философията на обявената мярка. Сега се предвижда работодателите да могат да поискат от държавата да поеме 60% от заплатата на всички или част от служителите, в случай, че предприятието е напълно или частично затворено, работи се с намалено работно време или се докаже, че оборотите са спаднали с 20 на сто в сравнение с предходен период. Срещу това работодателят се задължава да изплати останалите 40% от заплатата плюс всички дължими на държавата осигуровки, както и да не съкращава работници в следнащите месеци, ако за тях е получена държавна помощ. В противен случай връща парите. 

Депутатът от управляващото мнозинство обаче по същество предлага да отпадне задължението на работодателя да плати пълния размер на възнаграждението на служители, които не работят заради спиране на дейността - частично или напълно. Според логиката на предложението остава само задължението да се платят осигуровките върху дохода. 

Това става с промяна на текста в Кодекса на труда, който със закона за извънредното положение придоби следния вид: 

Чл. 267а. За времето на преустановяване на работата в случаите по чл. 120в (тоест спиране или намаляване на работата в условия на извънредно положение - б.р.), работникът или служителят има право на брутното си трудово възнаграждение.“

Митев предлага този текст да бъде сменен с разпоредба, която да казва, че за времето на спряна работа или намалено работно време работникът има право на обезщетение по обявената мярка, с която държавата поема 60% от заплатата. Като това време (не повече от 3 месеца, за колкото е и предлагатана помощ - б.р.) се счита за трудов стаж. Ако става дума за непълен работен ден - възнаграждението се преизчислява, тоест намалява, пропорционално на неотработеното време, гласи внесената поправка. 

С промените на депутата се разширява и кръгът на фирми, респективно работници, които могат да се възползват от помощ на държавата. 

Припомняме, че бизнесът вече обяви мярката за неработеща и на практика много по-изгодна за държавата, отколкото за бизнеса. От АИКБ предложиха схема 60/0, която е подобна на предлаганото от Митев. Преди това и бившият премиер Иван Костов направи същото предложение. Всъщност това е и моделът, по който вървят страни като Австрия и Германия - откъдето правителството твърди, че е взело идеите, с малката подробност, ще ги е "доразвило", с което моделът тук придоби варианта 60/40. КРИБ пък предложи три нови варианта.

Бившият вицепремиер и министър на социалната политика в кабинета "Борисов 2" Ивайло Калфин също изчисли, че на практика действащия вариант на мярката, предложена от кабинета значи, че срещу 1 млрд. лв., които държавата отпуска като помощ, работодателите на практика ще върнат обратно в хазната 650 млн. лв. като данъци и осигуровки. Тоест чистият разход на държавата в помощ на заетостта би бил 350 млн. лв., а не 1 млрд. лв. 

В мотивите си за предложенията Христиан Митев също дава примери как и защо настоящата мярка 60/40 няма да сработи и че на работодателите им е много по-изгодно да освободят хора, отколкото да се ползват от мерките на държавата. 

"Задължението за заплащане на пълния размер на трудовото възнаграждение на работниците и служителите, без каквато и да е насрещна престация, без положен труд, не намира опора нито в правната, нито в икономическата доктрина. Това е задължение на работодателите да плащат еднакво както на работник, който е отработил пълно работно време, така и на такъв, който за същия период не е изработил нищо. С това задължение не се компенсира липсващ доход от неположен труд, а се заплаща пълно възнаграждение срещу никакъв труд. Това не е компенсация, а ощетяване на предприятието и на работещите в него работници, които трябва да изработят и осигурят пари за подобна необоснована компенсация...", пише в мотивите си Митев. 

И продължава, че в същото време в закона липсва компенсация за претърпените по време на извънредното положение загуби от фирмите. По този начин се получава дискриминация на фирмите на база вида икономическа дейност, която извършват, обяснява депутатът. 

Той прилага и числа, и таблици с разработен умерен и песимистичен вариант за развитие на икономическата ситуация по браншове заради наложените от извънредното положение органичения за работа и задълбочаващата се криза. 

Пълния текст на предложенията, мотивите и таблиците за оценка на въздействието можете да видите ТУК (таблиците са най-отдолу - след мотивите на предложенията - б.р.)

Глобата за нарушения на "извънредните мерки" - не 5000 лв., а от 500 до 5000 лв.

Фискирана сега чрез "извънредния" закон глоба от 5000 лв. за нарушаване на мерките на здравния министър срещу разпространението на коронавируса да стане "таван" и да се въведе плаващ размер на санкцията - според тежестта на нарушението. Такава поправка в закона за извънредното положение е внесъл депутатът от ВМРО/ Обединени патриоти Стоян Божинов. 

Идеята му е глобата за нарушение на заповедите на министър Кирил Ананиев да е от 500 до 5000 лв., а мотивът - че практиката е показала, че има нарушения, за които фиксираната санкция от 5000 лв. е твърде висока. 

Темата стана актуална покрай активизирането на полицията и общинските служби по места да глобяват хора за "струпване на групи" от повече от 2-ма възрастни, заради разходка в парк или градинка, движението в които от известно време е ограничено по заповед на Ананиев, за посещение на детски площадки и т.н. В момента не се прави разлика в глобата за влизане в парк и нарушаване примерно на забраната за влизане и излизане от областен град без основателна причина и изрична декларация, например. 

В предложението си Божинов не уточнява за кои нарушения би била подходяща по-лека глоба и за кои - максималната. Актове към момента може на пишат полицията, органи на местната власт и на регионалните здравни инспекции. 5000 лв. сега е санкцията за физически лица. За юридически е 15 000 лв. В тази част промяна не се предвижда.  

Замяна на оригинални лекарства с генерици

Отново от "Обединени патриоти" предлагат и текст в извънредния закон, който да позволи на фармацевтите да заменят предписано на пациент лекарство с негов по-евтин вариант при същото активно вещество и дозировка, когато предписаният медикамент не е наличен. Правото на замяна да не важи за лекарства, които се плащан изцяло или частично от НЗОК или при отказ на пациента. Идеята е в подкрепа на ползване на т.нар. генерици, става ясно от мотивите към предложението на депутатите, като се дават примери с практика в други страни от Европа, например Германия. 

Облекчения за наеми

Отново депутати от "Обединени патриоти" искат и за срока на извънредното положение държавните и общински органи, които отдават имоти под наем, да могат да освободят напълно или да намалят размера на плащанията от страна на физически и юридически лица. Предложение има и в случаи на опростен наем да остава само задължението за плащане на консумативни разходи (ток, вода - б.р.) в имотите, които се ползват за търговски обекти. 

Срокът за предложения за промени в "извънредния" закон тече до края на деня, утре по темата ще заседава правната парламентарна комисия, а в понеделник ще е гласуването на поправките в пленарната зала. 

 
До ремонт на "извънредния закон" се стигна, защото първоначалният му вариант се оказа проблемен при приложението му. Самият той бе пренаписан изцяло и в сравнение с най-първоначалния му вариант още преди приемането му.