В случай на отменено пътуване компанията доставчик е длъжна или да възстанови стойността на платените билети, или да пренасочи пътниците така, че те да достигнат до своята крайна цел. При това клиентите имат правото да избират между двете услуги.

Това се съдържа в огласените днес насоки на Еврокомисията. Те имат за цел да смекчат икономическите последици от пандемията от коронавирус. Целта е да се гарантира, че правата на пътниците в целия Европейски съюз се прилагат по необходимия начин.

Засегнатите от отменени пътувания хора имат правото на посочените компенсации независимо от вида транспорт, който използват – въздушен, железопътен, автомобилен, автобусен или воден. ЕС е единственото място в света, където пътниците са защитени от система права, покриваща всички тези видове, се казва в документа.

Ваучери при отмяна от страна на пътника

Ако обаче самите пътуващи решат да отменят своето пътуване, възстановяването на стойността на билета зависи от вида му, а компаниите могат да предлагат ваучери за ползване в бъдеще. Това уточнява еврокомисарят по транспорта Адина Вълян.

„Продължаваме да следим бързо променящата се ситуация и ако е необходимо, ще бъдат предприети допълнителни стъпки“, увери тя.

Публикуваните насоки трябва да помогнат на пътниците, индустрията и националните власти в тази безпрецедентна ситуация, отбелязват от Еврокомисията. Тя е предизвикана от значителните ограничения върху пътувания, наложени от правителствата на страните членки на ЕС. Те имат верижно въздействие върху транспортните услуги в цялата общност.

Очаква се чрез внасянето на повче яснота насоките да помогнат за намаляването на щетите върху транспортния сектор, който е тежко засегнат от пандемията.