„Междузвездни войни“, сагата на Джордж Лукас за семейство Скайуокър, Тъмната и Светлата страна на Силата, започнала преди 42 години с „Нова надежда“, стигна своя финал сега, на 20 декември, с „Възходът на Скайуокър“. Предвид, че за тези години франчайзът се е превърнал в култ, обхванал няколко поколения, задачата на режисьора Джей Джей Ейбрамс бе да угоди както на феновете на първоначалната трилогия, така и на новите, открили междузвездния свят със „Силата се пробужда“ (също режисиран от него).

Може би и затова първите ревюта на филма са толкова противоречиви – някои го определят за блестяща лебедова песен, други – най-лошия филм от цялата поредица. Към момента зрителският рейтинг в IMDb е 7 от 10, като този резултат задължително ще се промени, тъй като филмът ще се върти по киносалоните още поне месец. Критическият отзив дотук не е особено положителен – 54 от 100 точки (за сравнение: „Нова надежда“ има 90 от 100).

Ейбрамс е наясно с лошите ревюта за филма си, но вместо да се опълчи на критиците, той избра да ги защити:

Бих казал, че са прави. Хората, които обичат филма повече от всичко друго, също са прави – отговори той на въпрос на журналисти защо „Възходът на Скайуокър“ породи толкова противоречиви отзиви. – Невъзможно е всеки да бъде удовлетворен. Още като започнахме работата по този проект, знаехме, че всяко решение, което вземем – дизайнерско, музикално, сюжетно – ще се хареса на едни и ще вбеси други. Те всички са прави.

ВНИМАНИЕ! Следват детайли от съдържанието на „Възходът на Скайуокър“.

Критикът на „Ню Йорк Таймс“ А. О. Скот не е никак впечатлен – в ревю, озаглавено „Революция номер 9“, той твърди, че ако трябваше да подреди всичките девет филма в класация, щеше да се озове с 9 филма, които си делят четвъртото място. Нищо не може да промени мнението му, дори „Империята отвръща на удара“ и „Последният джедай“, изтъквани за най-добрите примери от целия франчайз. „Възходът на Скайоукър“ е най-лошият от всички филми, но същевременно и най-добрият, смята той.

Сюжетът на „Възходът на Скайуокър“ може да запълни пет часа и ако това е ваш фетиш, ще имате пълно удовлетворение – пише Скот. – Стига да се каже, че различни вещи трябва да бъдат събрани от планети с екзотични имена, лошите викат и щурмуват мостовете на масивни космически кораби, докато добрите смело вършат работата на Съпротивата. Разрешават се мистерии. Правят се жертви. Битки се водят във въздуха, на земята и в дълбоки помещения, прилични на пещера, където… това стига за сега. Режисьорът Джей Джей Ейбрамс е може би най-последователният петоркаджия в съвременната попкултура. Той наставлява митичните създания на Джордж Лукас в ерата на „Дисни“, превръщайки старата галактика в по-разнообразно и особено място.

Основният проблем за критика явно е режисьорът, който е твърде „повърхностен и плитък“, за да пренесе на екрана драми за семейна и индивидуална съдба, солидарност и стремеж към власт „с пълната им метафизична тежест“.

Възходът на Скайуокър“ не е чудесен филм от „Междузвездни войни“, но това е може би защото няма такъв филм, завършва Скот.

Обичайно критичен, Питър Брадшоу от „Гардиън“ дава на продукцията 4 от 5 звезди. След края на междузвездната сага Брадшоу се чуди защо липсва секссцена между Кайло Рен и Рей, междугалактическите Ромео и Жулиета. Като цяло впечатлен от „Възходът…“, критикът не разбира защо филмите от звездната сага „често анулират заплахите, като непрекъснато съживяват мъртви хора под формата на спомени, призраци или ужасяващо неестествени възкресения“. Това обаче се променя в самия край, когато се появява истинска саможертва.

Разбира се, също като в „Последният джедай“ и „Силата се пробужда“, отново се припомнят познати тропи и сюжетни линии – може би отличителната черта на тази трилогия е, че е фенфикшън на първите филми. „Възходът на Скайуокър“ е създаден с точно такава енергия и еуфорична увереност. Освен това е толкова забавен!, заключава Брадшоу.

Ричард Тренхолм от „cnet.com“ също изтъква огромния товар, с който Ейбрамс се е нагърбил – но според него режисьорът успява да създаде удовлетворяващ край на сагата, започнала преди повече от 4 десетилетия, и се справя със задачата да удовлетвори милиадите фенове. Ако феновете имат списък какво искат да видят в една последна част на „Междузвездни войни“, ще намерят всичко във „Възходът на Скайуокър“ – космически битки, дуели със светлинни мечове, шеги, тонове симпатични извънземни…

Проблемът е, че всеки има един и същи списък – и това според Тренхолм е единственият недостатък. – Което означава, че „Възходът на Скайуокър“ няма силата да изненадва.

Като недостатък е изтъкнато и въвеждането на новата (стара) заплаха за галактиката в началните надписи, вместо да бъде показано в първите кадри, което щеше да има далеч по-голям ефект, изтъква критикът.

Във „Форбс“ Скот Менделсон не просто заявява, че „Възходът на Скайуокър“ е посредствен и очевидно насочен към масите фенове – той твърди още в заглавието на ревюто си, че това е най-лошият филм от „Междузвездни войни“ въобще.

Онова, което очаквах, в най-лошия случай беше добре направен фентъзи екшън, който вероятно съдържа подсюжетни линии, които не ме интересуват – пише Менделсон. – Уви, „Междузвездни войни: Възходът на Скайуокър“ на Джей Джей Ейбрамс и Крис Терио (сценаристите) е лош филм, който повтаря фаталните грешки на „Спайдърмен 3“ и „Престъпленията на Гринделвалд“, приключвайки в най-ниската точка. Проблемът на филма не е просто, че въвежда отново няколко сюжетни нишки от последния филм, но по-скоро в това, че 142-минутната продукция прекарва цялото си време, припомняйки предшественика си и добавяйки болезнено удобни „сюжетни обрати“ в името на феновете, които просто искат да им се припомнят първите три филма.“

Феновете обаче са на друго мнение, приемайки далеч по-позитивно последната част на „Междузвездни войни“.

 

Площад Славейков