Twitter забранява напълно политическата реклама от 22 ноември. Това обяви в поредица от 11 кратки съобщения в социалната мрежа нейният създател и изпълнителен директор Джас Дорси. Пълният обем на промените ще бъде обявен на 15 ноември, след което ще влязат в сила. 

"Решихме да прекратим всякаква политическа реклама в туитър в глобален мащаб. Вярваме, че разпространяването на политическо послание трябва да бъде заслужено, а не купено", започва Дорси. И продължава:

"Дадено политическо послание печели публика, ако хората са решили да следват даден профил и да го споделят. Да се плаща за разпространението на послание премахва решението на хората и ги принуждава да четат едно силно оптимизирано и таргетирано политическо послание. Вярваме, че решението не бива да бъде компрометирано от парите."

Според изпълнителния директор на Twitter е ясно, че интернет рекламата в социалните мрежи е все по-влиятелна и ефективна за търговски реклами. Това обаче крие "значителни рискове в политиката, където може да бъде използвана за въздействие върху гласове, засягащи живота на милиони", пише Дорси.

"Мислехме да спрем рекламите само за кандидати за постове в политиката, но рекламирането на определени теми е един от начините такава забрана да се заобикаля. В допълнение, не е честно всички, освен кандидатите в политиката, да купуват реклама за теми и въпроси, които искат да прокарат. Така че спираме и това", декларира той. 

Новите регулации в Twitter няма да застрашават свободата на словото - тоест политически послания все така ще могат да се споделят, а политицитите ще продължат да имат пряк достъп до гражданите през социалната мрежа, се разбира още от съобщенията на Дорси. Това, което ще спре, е плащането тези послания да бъдат по-широко и таргетирано разпространявани, без да са поискани от потребителите. 

С други думи - президентът на САЩ Доналд Тръмп например, който е сред най-популярните политици в Twitter и повечето му послания минават през социалната мрежа, а не през сайта на Белия дом, ще продължи да разпространява мислите и решенията си през платформата. Това съдържание обаче няма да може да бъде промотирано и таргетирано към определен тип потребители. 

"И накрая - не става дума за свобода на словото. Става дума за плащането с цел по-добър достъп. А за плащането да се увеличи обсегът на политическото говорене, с чиито значителни последици днешната демографска структура може да не е подготвена да се справи", казва в заключение директорът на туитър. Според него си струва заради всичко това компанията да направи крачка назад.

Ройтерс коментира, че това е резултат от растящ натиск над социалните мрежи да блокират опити чрез фалшива информация да се манипулират избори. Същото важи и за Facebook. Засега промените в социалната мрежа на Марк Зукърбърг по отношение на разпространението на политическо съдържание са по посока на прозрачността - когато става дума за политическа реклама, пише изрично кой е платил за нея и кой стои зад съдържанието. Според Facebook мениджмънта обаче пълното ограничаване на политическата реклама може да фаворизира вече популярни политици за сметка на такива, които тепърва стъпват на терен и нямат достатъчен достъп до традиционните медии. Защото този достъп струва доста пари, когато става дума за кампании.