"С голямо въодушевление и възторг, с възгласи в прослава на партията, присъствуващите посрещнаха първия секретар на ЦК на БКП и председател на Държавния съвет Тодор Живков."

Това е част от репортаж писан точно преди 40 години на днешната дата (виж факсимилето от в. "Спорт"). Тогава е започнало строителството на магистрала "Хемус"

Осем петилетки след старта на строителството на аутобана, който трябва да направи пътуването от София до Варна по-бързо и лесно, него още го няма. Тръгваш от столицата стигаш до Ябланица и край. Дотам я докара развития социализъм, а демокрацията почти не добави приност към проекта.

Само преди седмица за "Хемус" глътнахме поредното  горчиво хапче. Оказа се, че Евросъюзът изобщо не смята  да налива евромилиони за чисто новия асфалт през следващите 6 години.  След ледения душ транспортната министърка  Николина Ангелкова  извади от ръкава план "Б" - участъкът от Белокопитово до Велико Търново да се строи със заем от Европейската инвестиционна банка. Вече имало предварителни разговори, принципни договорки....

Планът за довършване на автомагистралата от Ябланица до Шумен е оставащото трасе да се възлага за строителство на 8 обособени отсечки (лотове), като цялото разстояние на автомагистралата от София до Варна ще бъде общо 420 км.

Предстои доизграждането на следните участъци:

  • 1 етап - от Ябланица до връзката Плевен-Ловеч - 60 км, По предварителна оценка строителството ще струва 185 000 000 евро.
    • Лот 1 - 24 км
    • Лот 2 - 36 км
  • 2 етап - от връзката Плевен-Ловеч до Велико Търново - 85 км, в него се обединяват лот 3, 4 и 5, а оценката му е 260 000 000 евро.
    • Лот 3 - 24 км
    • Лот 4 - 28 км
    • Лот 5 - 33 км
  • 3 етап - от Велико Търново до село Белокопитово - 108 км, строителството му ще струва приблизително 335 000 000 евро, тук са обединени лотове 6, 7 и 8.
    • Лот 6 - 48 км
    • Лот 7 - 35 км
    • Лот 8 - 30 км

И, видиш ли, има няма някъде около 2020 -2022 година аутобанът щял да бъде цял целеничък! Но все пак не забравяйте, че това е при най-оптимистичния вариант, който на фона на предишните 40 години е твърде малко вероятен.