Природозащитници от коалиция "Да спасим Кресненското дефиле", която се противопоставя на варианта, при който Лот 3.2 на магистрала "Струма" минава през дефилето, цитираха днес писмо на европейския комисар по околната среда Кармену Вела, в което се посочва, че пътят и сега представлява "най-съществения натиск за зоните Натура 2000" и трябва да се вземат спешни мерки за всякакво бъдещо увреждане на местообитанията по трасето.

"Безспорно е, че пътят Е-79 представлява най-съществения натиск за тези Натура 2000 зони, тъй като интензивният трафик причинява висока смъртност за европейските защитените видове и влошава състоянието на Натура 2000 зоните. В допълнение, от съществена важност е изграждането на Лот 3.2 на автомагистрала "Струма" да избегне всякакво бъдещо увреждане или сътресения на защитените хабитати и видове", посочва в отговора си на жалбата на екозащитниците Вела.

Писмото от комисаря е с дата 17 сепметври.

По думите на Петко Ковачев от инициативата, в документа се припомнят и неколкократните призиви на Европейската комисия към България да предприеме необходимите мерки за запазване на местообитанията, както и незабавно да предприеме смекчаващи мерки, свързани с ограничаване на скоростта, намаляване на шума и др.

"Това писмо по същество е ангажимент на Европейската комисия като институция и следващият комисар в същия ресор ще трябва да се съобрази с него", допълни Ковачев.

Писмото идва в отговор на жалбата от български и международни неправителствени организации за нарушаване на Директивата за местообитанията (член 6(2)), подадена още през 2017 г., и допълнена на 1 август 2019 г.), която показва сравнителен научен анализ на смъртността на животни по пътя и алармира, че настоящият път Е-79 в отсечката на Кресненския пролом се е превърнал в своеобразна "тапа" и вече е унищожил съществена част от защитените видове - прилепите са намалели с 92%, защитените костенурки и змии - с 60%, а някои гръбначни дори може изцяло да са изчезнали от региона.

Според екокоалицията властите предвиждат завършване само на 41% от магистралата до 2023 година (ангажиментът е да е готова през 2023-а), когато изтича срокът за възможно еврофинансиране и планират да изградят останалото с национални средства.

"Избраният вариант (Г10.50), при който настоящият път Е-79 се превръща в еднопосочната лента София-Кулата на АМ "Струма", а обратната посока е от изток на пролома, се оказва със сравнително близка цена от 415 млн. евро до т.нар. "пълен източен обход" (алтернатива Г20), оценен на 603 млн. евро, при който и двете платна се изнасят извън дефилето от източна страна", посочват още природозащитниците.