Общността на сирийците, преминали от исляма към християнството, нараства в Кобане - град, който беше обсаден от "Ислямска държава" (ИД) в продължение на месеци, и където разположението на силите се обърна срещу екстремистите преди четири години.

Приелите християнството казват, че преживяното през войната и яростната атака на групировката, претендираща да воюва за исляма, са ги тласнали към новата им вяра. След като няколко семейства приеха християнството, първата евангелистка църква в града на сирийско-турската граница бе открита миналата година.
Екстремистите от ИД бяха отблъснати от американските въздушни удари и кюрдските бойци в Кобане в началото на 2015 г. при обрат във военните действия, след като ИД завладя части от Ирак и Сирия. След години на боеве подкрепяните от САЩ сили миналия месец отнеха от групировката последната населена територия, която бе под неин контрол.

Въпреки че ултрарадикалната интерпретация на сунитския ислям от ИД е отхвърлена от водещите течения в исляма, наследството на нейното насилие повлия върху това как е възприемана тази вяра.

Мнозина в населените преобладаващо с кюрди райони в Северна Сирия, чиито градски центрове често са светски, казват, че се е разпространил агностицизмът, а в случая с Кобане - и християнството.

Християнството е една от малцинствените религии в региона и бе преследвана от ИД.

Критиците гледат на приелите християнството с подозрение, като ги обвиняват в преследване на лични ползи, като финансова помощ от християнски организации, присъстващи в региона, работни места и по-добра перспектива за емиграция към европейски страни.

Новопокръстените християни в Кобане отричат тези обвинения. Те казват, че смяната на религията е въпрос на вяра.

"След войната с ИД хората търсят верния път и се дистанцират от исляма", заяви Омар Фирас, основател на евангелистката църква в Кобане, и добави: "Хората са уплашени и се чувстват изгубени".

Фирас работи за християнска хуманитарна организация в близкия лагер за разселени хора, която му е помогнала да изгради църквата.

Според него близо 20 семейства, или около 80-100 души, от Кобане, сега се молят там. Те не са променили имената си.

"Срещаме се във вторник и имаме литургия в петък. Всеки, който иска да се присъедини, е добре дошъл", каза той.

Сегашният пастор на църквата, 34-годишният Зани Бакр, пристигна миналата година от Африн, град в Северна Сирия. Той приел християнството през 2007 г.

"Това беше представено от ИД като религиозен конфликт, чрез използването на религиозни лозунги. Затова мнозина кюрди загубиха доверие в религията като цяло, не само в исляма", каза Бакр.

Мнозина станаха атеисти или агностици. "Мнозина други обаче станаха християни. Мнозина тук и повече в Африн", допълни той.

Мисионери и критици

Мъж, загубил ръката си при взрив в Кобане и заминал за лечение в Турция, каза, че е срещнал там кюрди и турци, приели християнството, и накрая е решил да се присъедини към тях.

"Те изглеждаха щастливи и всички говореха за любов. Тогава реших да се присъединя към Христовото учение", заяви 22-годишният Максим Ахмед, като добави, че няколко негови приятели и роднини сега са проявили интерес да дойдат в новата църква.

Някои в Кобане отхвърлят нарасналото присъствие на християнството. Според тях западните християнски хуманитарни групи и мисионери използват хаоса и травмата от войната, за да покръстват хора, а тези местни жители, приели християнството, съзират възможност за лична изгода.

"Някои хора мислят, че по някакъв начин печелят от това, може би заради материалните ползи или поради възприятието, че християните, които търсят убежище в чужбина, получават привилегировано отношение", каза Салих Наасан, брокер на недвижими имоти и бивш учител по арабски.

Хиляди християни са напуснали региона през десетилетията на религиозни борби. От Сирия те често отиват в Ливан и европейски страни.

Американският президент Доналд Тръмп през 2017 г. забрани влизането в САЩ на всички сирийски бежанци без изключение и наложи 90-дневна забрана за пътуване до Съединените щати от няколко преобладаващо мюсюлмански държави.

"Това може би е реакция срещу Даеш (ИД), но аз не виждам позитиви от нея. Тя само добавя още едно религиозно измерение, каквото в общност като тази ще доведе до напрежение", каза Наасан, който е практикуващ мюсюлманин.

Подобно на голямо мнозинство от мюсюлманите той отхвърля тесногръдото и брутално тълкуване на исляма на ИД. Групировката пороби и уби хиляди хора от всички религии, като прояви особена жестокост към малцинства като язидите в Северен Ирак.

Повечето християни не искаха имената им да бъдат споменати или изобщо да бъдат интервюирани, като казаха, че се страхуват от реакцията на консервативните слоеве от обществото.

Населението на Кобане и района почти достигна 200-те хиляди човека отпреди конфликта, след като хора се завърнаха, макар че в самия град, голяма част от който е в руини, живеят само 40 000 души.