Български евродепутати водят усилени преговори със свои колеги, за да могат да вземат участие в утрешното заседание на Комисията по транспорт и туризъм, на което ще бъде обсъждан пакетът „Мобилност 1“.

Това съобщиха за Клуб Z източници от Европарламента.

Проблемът е, че България няма нито един редовен член в тази комисия. Само Петър Курумбашев (БСП, ПЕС) е заместващ член. Което означава, че той може да гласува единствено при отсъствие на титуляра.

По принцип е възможно всеки евродепутат да замени колега, за да гласува. Но такава замяна може да бъде извършвана само в рамките на една и съща парламентарна група.

В същото време противоречията по въпроса за пакета „Мобилност“, известен още като плана „Макрон“, са не толкова между групите в ЕП, а между позициите на държавите членки. Така например България, Румъния, Полша и Литва са в един отбор. В противниковия лагер са твърдо Германия и Франция. Страни като Чехия, Словакия и Австрия са колебливи и често представителите им гласуват точно обратното на това, което са подкрепили предишния път. С други думи, те биха могли да бъдат убедени за някакви отстъпки срещу ответни жестове в бъдеще.

Особено трудна изглежда задачата на българските евродепутати социалисти, споделят нашите източници. Със сигурност всеки един от тях желае да замени някой свой колега от Германия и Франция. Шансът обаче е нулев. Още повече, авторът на най-лошия за България вариант, който бе одобрен от транспортната комисия през януари, е германският социалдемократ Исмаил Ертуг.

Неговото предложение предвижда задължително връщане на превозните средства в страната, в която е базирана фирмата. Това трябва да става веднъж на три седмици, последвано от едноседмична почивка.

През януари четирима български депутати успяха да се уредят като заместници на титулярите. Петър Курумбашев и лидерът на ПЕС Сергей Станишев обаче не успяха да променят баланса на силите. Но Андрей Новаков (ГЕРБ, ЕНП) замени депутат от Австрия, която тогава гласува срещу нас. Четвъртият гласувал бе Ангел Джамбазки („Обединени патриоти“, Европейски консерватори и либерали). Въпреки това не стана това, което страната ни искаше.

Сега българските евродепутати ще направят пореден отчаян опит да оставят плана „Макрон“ за следващия Европарламент. Те успяха да го свалят от днения ред на сесията в Страсбург на 25-28 март. Сега на 3 и 4 април ще има мини сесия на ЕП в Брюксел. Пакетът може да бъде подложен на гласуване само ако преди това мине през Комисията по транспорт и туризъм.

Ако това не се случи сега, вероятно привържениците на пакета „Мобилност“ ще се опитат да го вкарат на последната сесия, която е на 15-18 април. С това Европарламентът в този си състав приключва работа. Предстоят европейските избори на 23-26 май.