Компанията на председателя на КРИБ Кирил Домусчиев и брат му Георги - "Адванс Медиа Груп" официално може да купи "Нова Броудкастинг Груп" - компанията, която притежава Нова тв, спортните канали "Диема", списание "Ева", както и "Нет.инфо", АД. 

Решението е на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и идва точно месец, след като стана ясно, че Домусчиеви и досегашния собственик на "Нова Броудкастинг Груп" - шведската компания Modern Times Group (MTG), са подписали предварителен договор.

Между MTG и фирмата на Домусчиеви бе сключено споразумение за продажба, като цената е 185 млн. евро. Същата сума предложи и чешкият мириардер Петр Келнер преди година, имаше предварителен договор, но сделката се провали заради отказ на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да я одобри.

Решението на антимонополния орган бе обжалвано пред съда, делото бе насрочено за пролетта на тази година, но преди първото заседание страните се отказаха от продажбата.

През 2018 г. КЗК спря сделката, като след мотивите бе и този, че значителният брой средства за масова информация, с които ще разполага обединената група, ще ѝ даде съществено предимство пред останалите участници на пазара. 

Сега - година по-късно - антимонополният орган не вижда такъв проблем, въпреки че не е ясно от решението какво точно се е променило спрямо обстоятелствата тогава, освен кандидат-купувачът. 

Две решения на КЗК, една сделка

"При анализа на нотифицираната сделка Комисията отчита водещите позиции на придобиваното предприятие в областта на медийните услуги, което от своя страна повдига основателни опасения за ефекта от сделка върху конкурентна среда на горепосочените пазари, както и хоризонтално припокриване на дейностите на участниците в концентрацията на пазара на онлайн търговия" - това бе един от мотивите на КЗК да не даде Нова тв, останалите канали и "Нет.Инфо" на Петр Келнер през миналата година.

Антимонополният орган тогава смяташе, че "придобиваната група разполага със значителен финансов и организационен ресурс, възможност за реализиране на икономии от мащаба и обхвата и утвърден имидж. Значителният брой средства за масова информация, с които ще разполага обединената група, ще й даде съществено предимство пред останалите участници, предоставящи медийни услуги".

Сега за продан отново са акциите на "Новаброудкастинг груп" и мажоритарен дял от "Нет. Инфо" АД, но подобна констатация липсва. 

При опита на Петр Келнер да придобие медиите у нас, антимонополният орган обясни, че компанията му има опит в управлението на телевизионен оператор в Чехия - като притежател на най-голямата частна телевизия. От което следваше извод:

"Предвид значителния опит на придобиващото дружество и неговите инвестиционни намерения, се създават предпоставки сделката да доведе до установяване или засилване на господстващо положение, което значително би възпрепятствало конкуренцията на съответните пазари. Обединената група ще разполага със съществено предимство пред останалите конкуренти, което налага извършването на задълбочено проучване на възможните антиконкурентни ефекти от сделката".

В новото решение на КЗК, този път за купувача на медийната група "Адванс Медиа Груп" - няма такива притеснения, защото компанията собственик на медийната фирма, която придобива "Нова Броудкастинг Груп" се занимава с други, съвсем различни бизнеси. Това става ясно от мотивите на КЗК да одобри новата сделка.

Въпреки че...

Припокриване на дейности. Проблем няма

От представените и анализирани данни КЗК този път установява, че "е налице известно припокриване между дейностите на участниците в концентрацията на пазара на телевизионно съдържание". Причината - групата на „Нова“ участва на пазара на телевизионно съдържание в качеството на купувач на телевизионни права/ телевизионно съдържание, което включва в създадените от нея телевизионни програми. Става дума за правата за футболни мачове, които се излъчват по каналите "Диема".
 
От своя страна групата на Домусчиеви - в случая купувач - притежава „Футбол Про Медия“ ЕООД. Това е компанията, която държи правата за излъчване по телевизията на футболните срещи от родното първенство. Те вървят по каналите на "Диема". 
В резултат, ако собственикът на тази компания придобие "Нова Броудкастинг Груп", тоест и каналите "Диема", "потенциалният ефект от сделката ще се прояви конкретно на подпазара на дистрибуция (лицензиране) и придобиване на права за разпространение на телевизионно съдържание".

"Предвид горното, КЗК отчита факта, че участниците в сделката не са преки конкуренти на съответния пазар и техните отношения са по вертикала, определящо се от качеството, в което оперира всеки от тях, а именно: „Футбол Про Медия“ ЕООД се явява (…..)* на права, а предприятието – цел е купувач на телевизионни права. 

По своето естество правата за излъчване на спортни събития са ексклузивни и е обичайна търговска практика да се притежават от едно предприятие за определен период от време и за определена територия.", казва КЗК.

Това обстоятелство няма да пречи на конкуренцията между телевизионните оператори, които купуват права за разпространение на спортни събития, убедени са комисарите от антимонополния орган:

"Предвид изложеното и доколкото предприятията –участници в концентрацията, оперират на различни нива на пазара на телевизионно съдържание, Комисията намира, че нотифицираната сделка няма да промени значително пазарното положение на "Нова Броудкастинг Груп" на съответния пазар, респективно няма потенциал да увреди конкурентната среда на него" . 

"Нова тв" досега

Нова телевизия бе собственост на шведската група Modern Times Group. Придобиването на Нова бе най-скъпото вложение на MTG – през 2008 година те платиха 620 милиона евро за Нова телевизия, кабелния канал "Нова+" и 80% от списание "Ева", които бяха собственост на гръцката "Антена груп". След това Нова навлезе по-активно в онлайн бизнеса и придоби групата "Нет инфо", която притежава VBOX7 и новинарския портал "Вести".

Преди година шведският вестник "Дагенс индъстри" съобщи, че MTG планира да се изтегли изцяло от България, след като е инкасирала загуби от няколко милиарда (в крони, 10 крони са 1 евро – б.р.).

По-късно изпълнителният директор Дидие Щосел е направил опит да придобие телевизията, в която притежава 5%. Шведската компания MTG обаче е отказала да продаде българския си бизнес на Щосел и воден от него консорциум инвеститори. Според информацията на "Студия трансмедия" MTG е отклонила офертата с мотива, че в момента компанията има натрупана достатъчно голяма ликвидност и не планира продажби на свой бизнес. Критична точка в офертата е било разпределението на финансирането.