Железопътните превозвачи от ЕС ще получат достъп до железопътната инфраструктура в България при справедливи и прозрачни условия. Това прие парламентът на първо четене с промени на Закона за железопътния транспорт.

Вносител на промените е Министерският съвет. Целта на измененията е да бъде доизградено и подобрено функционирането на единното европейско железопътно пространство чрез общото законодателството на ЕС, прието с Четвъртия железопътен пакет през 2016 г.

Законопроектът предвижда изпълнителната агенция "Железопътна администрация" да има право да ограничи достъпа за превоз на пътници между железопътни гари в страната, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие.

Според Николай Тишев (БСП) европейските превозвачи ще дойдат с нови машини, вагони и ще претендират за най-доходоносните отсечки, а за БДЖ ще останат губещите линии. Председателят на транспортната комисия Халил Летифов (ДПС) обаче му отговори, че сега дори транснационалните ни линии са губещи. При европейските превозвачи обаче държавата няма да плаща субсидия, за разлика от БДЖ. Станислав Иванов (ГЕРБ) изтъкна, че европейските регламенти позволяват на правителството да възложи обществената услуга на когото прецени, а срокът на обществения договор с БДЖ е до 2024 г.

Други изменения предвиждат хората, които замърсяват чакалните и пероните да бъдат глобявани с между 20 и 50 лв., а не с 10 лв., както е сега. Със същите суми ще бъдат глобявани и хората, които преминават през коловозите и стрелките извън разрешените места.