Постигнато е споразумение за намаляване емисиите на въглероден диоксид на колите с 37,5 на сто до 2030 г., предаде Ройтерс. Така най-накрая бяха разрешени разногласията между страните производителки на автомобили и загрижените за околната среда евродепутати.

Месеци наред ЕС бе разделен по въпроса колко стриктен трябва да бъде към емисиите като част от усилията за намаляване на парниковите газове с 40 на сто до 2030 г.

Германия - най-големият автомобилен производител в Съюза с продукция за 423 милиарда евро за 2017 г., искаше по-високи лимити. Преминаването към електромобили би довело до щети на индустрията в тази сфера и съкращения.

Представители на Европарламента и страните членки успяха да постигнат компромис след 9-часови преговори. Той е за намаляване до 2030 г. на емисиите с 37,5 на сто при колите и 31 на сто при вановете в сравнение с нивата от 2021 г.

Постигнато бе споразумение и за междинен таван от намаляване с 15 процента и за двата вида автомобили до 2025 г.

„Това е важен сигнал в борбата ни срещу климатичните промени“, заяви Елизабет Кьостингер, министър на устойчивото развитие на Австрия, която в момента е ротационен председател на ЕС.

Разочарование обаче изрази базираната в Брюксел лобистка организация „Транспорт и околна среда“, отбелязва Ройтерс. Според нея процентите биха могли да бъдат по-високи.

Въпреки това процентите в постигнатия компромис са по-високи от първоначално предложените 30 от Еврокомисията. Германия подкрепяше тази цифра. Други страни обаче, сред които Франция и Холандия, поискаха процентите да бъдат 35. А Европарламентът нястояваше за 40%.

Според Германската автомобилна асоциация новите правила въвеждат високи изисквания, но няма да насърчат инициативи за преминаване към електромобили.

Отделно утре страните от ЕС се очаква да обсъждат до какви проценти да бъдат намалени емисиите на въглероден диоксид при камионите.