Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

"Гугъл", "Фейсбук", "Майкрософт" всеки ги е чувал имената на тези технологични гиганти. Освен всичко, те са и мечтани за работа от софтуерни инженери и други експерти. Сигурно имате по някой познат, който е работил в някоя от тези компании и сте слушали за условията на работа, обстановката в офисите, различните програми за обучение и осигуряване на служителите.

Сайтът BusinessInsider.com е публикувал интервю с технологичният експерт и инвеститор Дима Корольов, който през известни етапи от кариерата си е работил и за трите компании. В момента той се занимава с инвестиции в новосъздадени – т.нар. стартъп компании. Работното му място е било по целия свят – от Москва до Цюрих, като се премине през Сан Франциско и Сиатъл. Видял е впечатляващи разлики, както и големи прилики по време на работата си в трите компании.

От 2007 г. е бил 2 години за "Гугъл", където е работил върху търсачката и стабилността на Gmail. След това се е преместил в "Майкрософт", където е вършил същото за Bing. След година се преместил във "Фейсбук", участвал е в различни програми, но накрая е решил, че големите компании са нещо от миналото и се е преместил в света на стартъпите.

В момента се занимава със Staance – онлайн платформа за дискусии, изследване на общественото мнение и представяне на данни в удобен за потребителите вид.

Ето и интервюто:

- От трите места – "Гугъл", "Фейсбук" и "Майкрософт", кое е най-доброто място за работа?

- Зависи от това на кое ниво сте. "Гугъл" е отлично място за работа за начинаещ софтуерен инженер. Културата там е толкова добра и устойчива, че без значение какво е вашето познание, първите от 9 до 18 месеца в "Гугъл" са безценни. Тяхната практика е да работят с хора, които са много умни и опитни и имат желание да оказват съдействие. Много скоро там ще може да откриете най-добрите практики и процедури.

Ако някой, който завършва образоването си ме попита дали да започне работа в "Гугъл", бих казал: Да. Ще кажа това за всяка голяма компания, но "Гугъл" ме кара да се усмихвам, когато го казвам.

- Каква е културата във "Фейсбук"?

- Те се опитват да изграждат нещата бързо и не обръщат особено внимание на по-дългогодишните служители, което все пак ще стане някога в дългосрочен план. "Фейсбук" се старае да изглежда като малка организация и успява в това. Погледнато от култура на работа, там прилича като в стартъп. Няма и стриктни процедури за работа със софтуерния код и сайта.

Можете да си представите "Фейсбук" като организация от много независими екипи, които използват собствени методи, за да я движат. Някои хора харесват това, но не и аз. Но ако целта на някого е да бъде заобиколен от подобни на него хакери и да окаже въздействие върху това, което ще се случи утре, "Фейсбук" е добро място.

- С какво "Майкрософт" се различава от "Фейсбук" и "Гугъл"?

- "Майкрософт" действително е мястото, което се грижи за вас. Може да го почувствате. Още от деня, в който се присъедините към компанията, те искат вие да останете там и са там за да ви подкрепят. Те очакват дългосрочна продуктивност от хората в продължение на годините.

Във "Фейсбук" се оставяш потокът да те повлече и имаш сигурност само за три месеца напред. В "Гугъл" говорим за 5-6 месеца напред. В "Майкрософт" познавам хора, които започват да си дават зор едва след година. И това е нормално. В края на краищата тези, които искат да управляват проекти, имат свободата и влиянието наистина да променят нещата.

За човек, който има амбицията да наложи някаква идея, "Майкрософт" е точното място. Там нещата ще се случат, макар и не толкова бързо, като в "Гугъл" и "Фейсбук", но и сроковете са различни. Там не е толкова натоварващо, колкото във "Фейсбук" и "Гугъл".

- Има ли разлика между йерархиите и организационните структури в трите компании?

- В "Гугъл" и "Фейсбук" почти всяка седмица има среща с големите шефове и ако имаш въпрос, на него може да ти отговорят дори Марк, Сергей или Лари. В "Майкрософт" е трудно да получиш отговор от големите шефове. Ако се опитваш да разбереш повече за бъдещето и плановете, трябва да си на доста висока позиция. Там висшият мениджмънт често не усеща нуждата да си общува с подчинените.

- А какво е да се работи в стартъп?

- За човек, който върти един проект, няма значение дали си в стартъп или в голяма корпорация. Разбира се, голямата фирма ти предоставя ресурси, в стартъпа даваш всичко сам. Но в крайна сметка, когато знаеш какво да направиш и как да го пуснеш, нещата са едни и същи.

Когато нещата се влошат, например проектът трябва да бъде променен, по една или друга причина екипът започва да се разпада, или когато се появи нова технология, с която трябва да се съобразиш, тогава се усеща разликата. В голямата компания, ако проектът изисква повече ресурси, тя ще ги предостави. Ако компанията реши, че проектът трябва да бъде прекратен, ще го спре, без това да сломи самочувствието на хората. Ако проектът трябва да се пренасочи, това също е допустимо.

В стартъпа хората влагат повече усилия. Но и това е недостатък. Областите на отговорност се преплитат. Ако нещо не е наред, в повечето случаи не достигат време и пари и трябва да се работи на педал по-дълго. Хората започват да се занимават с неща, за които не са подозирали. Програмистите може да се захванат с управление на бизнеса, с реклама, нещата се смесват. Понякога се получава, разбира се, с изцеждане на силите на екипа. В други случаи не става и се налага да си търсиш друга работа.

- Коя култура предпочитате – на стартъпите или на големите организации?

- Предпочитам стартъпите, защото харесвам да съм заобиколен от хора, които не просто работят от 9 до 5, а искат да свършат нещата. В смисъл на работно време, организационна култура и сигурност, че духът ще се запази за повече от тримесечия и години, големите компании са по-добри. Стартъпът се развива с години, докато в компания като "Майкрософт", "Гугъл" и "Фейсук" отиваш наготово.

Ключови думи

Коментари

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.