ЯНА ВАСИЛЕВА

На два пъти в годината обновяването на гардероба (а и не само то) може да се извърши в Германия едва ли не безплатно - когато започнат двуседмичните сезонни намаления, веднъж през зимата и веднъж през лятото.

Потенциалните купувачи могат наистина да се зашеметят от офертите, с които ги засипват реномирани марки и търговски вериги: цени наполовина, три продукта на цената на два, още 30 процента върху вече направеното намаление на стоките. Най-бомбастичните редукции обещават 70 на сто по-ниска цена, но фактическите намаления се случва да надхвърлят и тези обещания - ако дрехата, струвала 120 евро, излиза в крайна сметка 20. А и не е само това - на верните си клиенти големите вериги изпращат и допълнителни талони за намаления, с които може да се свалят още 20, 30 или 50 на сто от цената на определен продукт.

Търговските вериги разпращат и допълнителни талони за намаления.

Както заявяват специално за Клуб Z от една от най-големите германски търговски вериги „Галерия Кауфхоф“ - още от средата на юни с извънредни оферти и намаления в целия асортимент се търси възможността да се отвори място за новите тенденции. Кулминацията на фазата, както обичайно, е в края на юли и началото на август - когато намаленията стигат до 70%. След което от август нататък фирмата очаква своите клиенти в магазините с актуални модели и есенна визия.

Есента вече се е настанила трайно по витрините и закачалките, но клиентите, атакуващи магазините в тези дни, се интересуват слабо от визията на следващия сезон - тяхна цел са максимално намалените летни дрехи, а веригите и марките не ги разочароват, макар да са всичко останало освен благотворителни организации.

В Германия от 10 години насам вече има либерализация на намаленията - след като в продължение на десетилетия закон е регламентирал кога и къде са допустими редукциите, концентрирани в определен период от време. Напоследък ограничения няма, но негласно времената на намаленията пак са същите, защото потребителите са свикнали така. И бързат - по-предприемчивите - да хванат самото начало на занижените цени, тъй като тогава и разнообразието е най-голямо. А привлекателността на офертите е наистина безгранична - от сухите цифри до въображението, вложено в призива, звучащ в магазините на друга от големите търговски вериги „Карщад“: Уважаеми клиенти, обща тревога!!! Намаленията са навсякъде!!!

Разпродажбите са навсякъде.

Клиентите припряно ровят за находката на живота си, а съображенията на търговци и производители са съвсем прозаични - да отворят място за новата стока. За целта обаче трябва първо да се продаде старата и така търсачите на нови придобивки в скромен диапазон могат наистина да направят удар - ако пуловер от 50 евро е свален до 17, а сандалите вече не са 65, а 35.

Sommerschlussverkauf (на немски) или модерното английско Sale боде очите под път и над път. И провокира купувачите да се сдобият с най-различни стоки, които не са им непременно нужни. Всичко това има съответното научно обяснение - хормонът на щастието допамин реагира на изгодната покупка и хората се чувстват щастливи. Процесът има толкова положителен ефект, че те кара да искаш да го повториш отново и отново. Затова макар търпението да е на изчерпване, все ти се иска да не пропуснеш нещо. Сред изследванията съществуват и такива, които показват, че всъщност не играе толкова голяма роля това дали наистина е сключена изгодна сделка - предположението в този смисъл стига. И затова хората предпочитат да купуват стоки, които поне видимо са по-евтини, отколкото сходни артикули на нормалната им цена. Което е пределно ясно на стратезите, от които зависи ще бъде ли зачертана по-високата цифра с червена по-ниска. Те знаят, че това кара купувачите да посегнат и към принципно напълно ненужни им неща, които никога не биха били купени ненамалени. Освен това стратезите залагат допълнително и на уж ограничения във времето период на намаленията. Именно това привидно кратко време принуждава към взимането на бързи решения, без излишно претегляне на аргументите за и против. А оттам нататък роля играят и още фактори - от това, че Германия остана незасегната от кризата, през създаденото от победата на Световното футболно първенство приповдигнато настроение до благоприятното за обиколки по магазините слънчево време.

Горната граница се води 70 процента.

Хората, накратко, са предсказуеми, което всъщност е много добре известно. Точно колкото и силата на изкушението да окачиш в гардероба нещо ново, особено ако е на половин цена. Sommerschlussverkauf функционира отлично и през тази година, обещавайки ръст в оборота на търговците, а търсачите на изгодни покупки и този път положително надали са разочаровани, макар обобщенията още да не са направени - ще им дойде времето, когато есенната оптика безвъзвратно измести всички бански костюми.