Редакционната политика, заблуждаващите или неподходящи за деца реклами, нахлуване в личното пространство и нарушения спрямо непълнолетни лица.

Това са основните дразнители за телевизионния зрител, става ясно от отчета на Съвета за електронни медии (СЕМ) за дейността му за 2017 г. Предстои документът да бъде одобрен през тази седмица от парламента.

Голяма част от адресираните до СЕМ сигнали касае и неуредени авторски права. Друга - нарушаване на закона за детето. Трета - заблуждаващите или подвеждащи реклами. В доклада се отчита и наличието на телевизии, при които политиката и журналистиката са се слели. На места се поставя под съмнение и обективността на отделни тв водещи.

Периодът на доклада обхваща и изборите за парламент през миналата пролет и проследява кампанията и езика на омразата, спазване на принципите на медийния плурализъм и пр. За целта са били наблюдавани 41 програми.

Вместо хумор - политика

На специален едномесечен мониторинг (януари-февруари) е било подложено "Шоуто на Слави" по бТВ. Месец по-късно, през март, Трифонов и телевизията влязоха в конфликт, след като шоуменът се опита да употреби ефира за лични политически цели около искания от него референдум за въвеждане на мажоритарен вот, а от бТВ бяха на косъм да спрат цялото предаване.

"За целия период на наблюдение количествените резултати показват, че политиката е водещ елемент, следван от хумора, музиката, гостите и децата. Типизирайки и коментирайки политически фигури чрез средствата на сатиричното актьорско превъплъщение, Шоуто създава трайно в масовото съзнание определени политически нагласи към осмиваните личности, партии, обществени процеси. Телевизионната жанрова хибридност е предпочитана форма и от други предавания, но в случая аудиторията остава излъгана в очакванията си да получи хумор и приятни емоции в края на деня, а вместо това става свидетел на поредна порция политика и висока доза обществен негативизъм. "Шоуто на Слави" в наблюдавания период се изявява като особено политическо предаване, без обаче да спазва етичните норми за публицистика и екранна журналистика", констатират от СЕМ.

Депутати или журналисти

"В информационната кампания за избори за народни представители СЕМ наблюдава, че водещи на предавания са едновременно и кандидати за народни представители ("Евроком", СКАТ, "Алфа", "България 24")", отчита още регулаторният орган. 

"Съветът счита, че този факт поставя под съмнение възможността аудиторията да разграничи политическата дейност от журналистическата работа, а потенциалното смесване на тези роли (политик и журналист) нарушава принципа на равнопоставеност между участниците и не е в съответствие с европейската практика", казва в заключение.

Към днешна дата ситуацията в тези телевизии не е много по-различна. Разликата е, че голяма част от кандидатите тогава за депутати сега са такива. Което не им пречи да съвместяват и работата като тв коментатори, интервюиращи собствените си колеги в парламента и пр. Иначе публично известно е, че "Алфа" е телевизията на партия "Атака", СКАТ - на Национален фронт за спасение на България, "България 24" се води близка до ВМРО.

В доклада на СЕМ се четат два примера, които илюстрират ролята на тв водещия. В единия пример водещ в тв "България 24" произнася коментар, завоалирано насочен срещу еврейската общност: "Всъщност, аз обичам евреите тогава, когато са актьори, сценаристи, оператори, шоумени, художници, архитекти, лекари, лични приятели, сапун, не, не сапун..." А в другия пример (в случая "Канал 3") водещият се разграничава от свой събеседник, залитнал към езика на омразата.

Вторична виктимизация

Иначе като цяло според СЕМ електронните медии отразяват сравнително добре кризисни ситуации като настъпили индустриални инциденти, етнически конфликти, лични трагедии с настъпили смъртни случаи и др. Споменати са обаче случаи, при които националната медия бТВ не е спазила журналистическата етика, излъчвайки репортаж от спешната болница "Пирогов" след инцидента в "Стомана индъстри".

"Разпространеното съдържание е и пример за липса на сдържаност и съчувствие спрямо близките на пострадалите мъже", посочват от СЕМ. 

"Господари на ефира" по Нова тв пък са нарушили принципа за неприкосновеност на личността с материал, при който анонимен източник подтиква свой приятел да осъществи хомосексуално сношение с млад монах с цел разобличение на моралния му облик, както и този на православната църква.

По отношение на отразяването на предизборната кампания като положителен се отчита фактът, че вече се прави разграничение между платените партийни съобщения и чисто журналистическия материал. Платените съобщения дават възможност на медиите да покрият изискванията за плурализъм. Език на омразата и враждебен език по време на кампанията почти не се е забелязвал, но от СЕМ пак подчертават, че тези понятия имат нужда от по-сериозна законова регулация.

За Христос Аргиров и надуваемия басейн

Чести оплаквания регулаторът е получавал по отношение на тв реклами. Като тази на мобилния оператор "Теленор" с "вплетени алюзии към христоматийни библейски изрази и мотиви – обръщане на другата буза, сътворяване на чудеса, обич към ближния. На техния фон гласът зад кадър разказва за различните предложения на "Теленор" през различни истории за измислен герой с име Христос Аргиров." 

"Другата реклама с християнски мотиви, която възмути зрителите, е на "Кредит в точния момент" на "Провидент файненшъл България" ООД. Сюжетът включва елемент от религиозните традиции на Православието – хвърляне на Светия Кръст в надуваем детски басейн от свещеник и скачащи във водата по бански млади мъже. Текстът гласи: "Ех, този път не успя да хванеш Кръста. Нищо, ще опиташ пак. За да уловиш важното за теб в точния момент, в "Провидент" ти предлагаме бързо одобрение на кредит до 2500 лева...", описват още от СЕМ.

Констатират и че хранителни добавки се рекламират от медицински лица като лекарствени продукти и така се въвеждат в заблуждение зрителите. Жалби има и срещу рекламите на хазарт най-вече защото може да повлияят на малолетната аудитория. Като: рекламата на покер сайта Poker Stars, в която участва идолът на много деца - голмайсторът Кристиано Роналдо, или коледната реклама на "Национална лотария", в която са изобразени елхи, подаръци, мече, баница с късмети и пр. И в двата случая СЕМ припомня, че според Закона за хазарта на непълнолетните е забранено да участват в хазартни игри, т.е. не са потенциални клиенти на продукта.

Брожения е предизвикала и реклама на лула със солни кристали, пушена от дете. Въпросната лула помагала при синузит, астма, алергии и хрема. Друга зрителка пък се е оплакала в ДАЗД от рекламата на "Киндер" шоколад, в която детето пита: "Защо мама и татко стават толкова късно?"

Зрители са се оплакали и от BLIZOO на "Мобилтел", защото т.нар. канали за възрастни не са били кодирани и следователно били достъпни и за деца по всяко време на денонощието. След многократно напомняне операторът е отстранил техническия проблем.

Деколте и задни части, показване на среден пръст

СЕМ се е занимал и с въпроса за "първия клип на Сузан Мурад-Сузанита, със заглавие "Луцифер и Буда" е съвместен с рап изпълнителя Каската, разпространяван само в интернет пространството".

"В клипа има сцени, които са неподходящи за детска аудитория - неприлични движения, близки планове на деколте и задни части, показване на среден пръст, открита сексуалност. Текстът на песента също е вулгарен и пошъл", посочват от регулатора.

Въпросът тук е, че Сузанита бе на 14 години. Все пак при дефилетата й в национален ефир, давайки интервюта, тя е била придружавана от родителите си, които одобрявали певческата й кариера, и в този смисъл законът е спазен.

ДАЗД сезира и за проведен разговор между водещия Краси Петров и негов събеседник с псевдоним Радо-Гадина проклета по БиТ тв заради използвани изрази с нецензурно и обидно съдържание и се толерират компютърни игри, съдържащи насилие. Такъв не е открит.

Множество са и случаите, в които телевизиите не се съобразяват с изискванията на Закона за закрила на детето и ги показват в ефир - с лицата им и без разрешение от родителите.