Художественият ръководител на кинофестивала във Венеция Алберто Барбера представи официалната програма на 71-ия поред престижен фест, който ще се проведе от 27 август до 6 септември на остров Лидо.

В главния конкурс участват 20 филма от САЩ, Иран, Франция, Русия, Италия, Турция, Япония и Китай. Има и няколко копродукции, включително една на прославения немски режисьор от Турция Фатих Якин. Български филм, както винаги, няма.

Италия е представена в основния конкурс с три ленти - "Гладни сърца" на Саверио Костандзо, "Черни души" на Франческо Мунци и "Приказен юноша" на Марио Мартоне - за живота на италианския поет романтик Джакомо Леопарди. Филм за още един велик италианец - режисьора, писател и поет Пиер Паоло Пазолини - в конкурса ще предтави американският режисьор Абел Ферара.

Откриването на 27 август е с новия филм "Бердман" на мексиканеца Алехандро Гонсалес Иняриту, с Майкъл Кийтън и Едуард Нортън в главните роли. 

Знаменитият руснак Андрей Кончаловски (само за който не знае: брат на също толкова знаменития Никита Михалков) участва в главния конкурс с "Белите нощи на пощальона Алексей Тряпицин". Филмът е завършващата част от трилогията на Кончаловски, която започна с великолепния "Историята на Ася Клячина, която обичаше, но не се омъжи" (1967) и "Кокошчицата Ряба" (1994). Кончаловски не за пръв път претендира за голямата награда на най-стария световен кинофестивал. Нещо повече, той вече е печелил Гран при на венецианското жури с филма си "Къща за глупаци" (2002). А героят в новия му филм Алексей Тряпицн всъщност е реален селски пощальон, който играе себе си в модния напоследък жанр "псевдодокументалистика".

Почетен гост на остров Лидо ще бъде легендарният Ал Пачино, който играе в два от филмите на феста - "Мангълхорн" на Дейвид Гордън Грийн (в конкурса) и "Унижение" на Бари Левинсън (извън конкурса). 

Много място в програмата е дадено на документалното кино, което в последните години си върна достойното място на витрината на филмовото изкуство. Затова пък почти няма анимация.

На упрека, че тази година във Венеция няма да има много "звезден блясък", художественият ръководител Алберто Барбера напомни, че Венецианският фестивал винаги е бил "лаборатория за кино". "Няма смисъл да правим фестивала стартова площадка за изстрелване на филми на гръмки имена, които така или иначе на другия ден ще бъдат по кината. Ние отглеждаме кино, което сблъсква големи проблеми, но и отразява иновационните, експерименталните тенденции в киноизкуството", обясни философията на феста Барбера.