Black Friday е смятан за начало на голямото пазаруване преди коледните празници. Затова почти всички големи магазини и търговски вериги по света отварят още през нощта и предлагат големи намаления.

Откъде идва традицията на Черния петък и как да се предпазим от измами?

Работниците боледуват... или пазаруват

Black Friday винаги е четвъртият петък на ноември - след Деня на благодарността. За пръв път този ден става известен като Черен петък в началото на 50-те години на ХХ век в САЩ. Тогава много работници не ходят на работа с оправданието, че са болни, за да слеят почивните дни. Днес повечето американски държавни служители и учениците почиват в последния петък на ноември. Което, както се досещаме, донася още по-големи печалби на търговците.

Отново през 50-те Black Friday започва да се употребява във връзка с огромните задръствания и тълпите по магазините, които придружават началото на пазаруването за коледни подаръци.

За пръв път "Ню Йорк таймс" използва фразата за "най-печелившия търговски ден в годината" през 1975 г.

В САЩ това е най-натовареният ден за търговците от 2005 г., отбелязват американски издания. Докато там Black Friday е традиция, у нас той тепърва се утвърждава.

Как да се ориентираме кои са най-добрите оферти и какво да правим, ако ни измамят?

Как да се преборим за мечтания подарък?

В търговските центрове често е трудно да се доберем до желания продукт навреме. Същото обаче се отнася и за онлайн магазините. Експерти съветват да набележим предварително желаните артикули и да ги добавим в любими, както и да се регистрираме предварително, за да не губим време, през което те да се изчерпат. Много е важно да проверяваме онлайн търговците предварително, ако купуваме за пръв път от тях.

"Има и нарушения при пазаруването в интернет. Много често на сайта на търговците у нас в интернет няма точните контакти, което си е нарушение на закона, но е често срещано", казва Богомил Николов от "Активни потребители" пред БНТ.

А ако ни измамят?

Много потребители у нас не са убедени дали намаленията, които предлагат магазините, са реални.

Често срещана схема е цените да бъдат завишавани предварително, за да може с обявеното намаление да достигнат реалната цена. Така потребителите смятат, че купуват стоката изгодно, но всъщност плащат същата или дори по-висока от реалната сума.

"Много хора пазаруват спонтанно, нещо, което са харесали в момента, говорим за това дали са намалени продуктите реално с 50% например. Ако денят за намаления се превърне в по-дълъг период, то няма да има такива спекулации, ще имаме време да сравним цените", коментира Богомил Николов.

Стоките, които са намалени, трябва да са на отделни щандове, предупреждава член на Комисията за защита на потребителите, пред Нова тв. Трябва изрично да е указано за кои артикули се отнася промоцията.

За да се предпазим от измами, трябва да проверяваме цените на стоките в няколко магазина. Условията за рекламация и връщане на продукт, купен при големите намаления, са същите, както по принцип, отбелязват експерти.

Ако установите нарушения, може да подадете сигнал до Комисията за защита на потребителите на телефон 0700 111 22.