Европейската комисия днес наложи на "Гугъл" рекордната глоба от 2,42 милиарда евро за злоупотреба с пазарно господство. Санкцията е обснована незаконно предимство, което калифорнийската компания е дала  на свой сайт за сравнително пазаруване.

"Гугъл" има 90 дни да промени поведението си. Ако не го направи, го заплашват допълнителни финансови санкции от 5 на сто от дневния му световен оборот за всеки ден, през който е нарушавал днешното решение на комисията.

Интернет търсачката, която е основната дейност на "Гугъл", има 90-процентов пазарен дял в Европа от 2008 година, откогато комисията проучва случая, каза еврокомисарката по конкуренцията Маргрете Вестагер. Фирмата е използвала това си пазарно господство, за да наложи своя сайт за сравнително пазаруване пред конкурентните.

"Господстващите компании не могат да злоупотребяват с положението си", каза Вестагер. "Те не могат да злоупотлебяват с доминацията си на един пазар за да станат доминантни на друг. "Гугъл" е направил точно това".

Неговата търсачка винаги показва неговия сайт за сравнително пазаруване на първо място, далече пред тези на конкурентите. По този начин компанията лишава потребителите си от избор, възпрепятства конкуренцията основаваща се на постиженията и обезсмисля иновациите, посочва комисията в мотивите си.

"Гугъл" е създателят на много иновативни продукти и услуги, променили живота ни, и това е нещо много хубаво", каза Вестагер. "Стратегията, която "Гугъл" избра за своята услуга за сравнително пазаруване, обаче не разчита само на това клиентите да бъдат привлечени от продукт, който е разработен по-добре от този на неговите конкуренти. "Гугъл" злоупотреби със своето господстващо положение като машина за търсене, като промотира своята собствена услуга за сравнително пазаруване в резултатите от търсенията за сметка на „изблъскването“ надолу на услугите на конкурентите му".

"Съгласно антитръстовите правила на ЕС действията на "Гугъл" са незаконни", каза Вестагер. "Гугъл" е лишил другите дружества от възможността да се конкурират въз основа на качествата на своите продукти и да разработват иновативни продукти. И което е най-важното, "Гугъл" е лишил европейските потребители от истински избор на услуги и от пълноценно ползване на предимствата на иновациите".

"Това, което искаме потребителите за получават, когато имаме конкуренция основаваща се на постиженията, е избор и иновация", добави тя. "Когато имате ситуация, в която един продукт е винаги поставен най-отгоре, а другите са там, където никога няма да ги намерите - на 4-та страница в резултатите от търсенето в "Гугъл" - стимулът за господстващата компания да иновира... е минимизиран. Що се отнася до конкурентите й, ако те знаят, че вероятността да бъдат намерени е много малка, и техният стимул да иновират е също много малък. Така потребителите са лишени от важни иновации и също - от истински избор...Ние установихме връзка между видимостта и трафика, между видимостта и посещенията. Защото е важно къде сте поставен".

Видимостта и трафикът в интернет търсенето са "двете страни на същата монета ... колкото повече повече кликове има, толкова повече пари прави "Гугъл", генерирайки трафик за сметка на своите конкуренти, каза комисарката.

"Феърсърч", група от бизнесорганизации в защита на лоялната конкуренция в световната мрежа, приветства решението на комисията в декларация.

"Феърсърч горещо приветства решението на комисията, което създава мощен прецедент, който комисията може да използва веднага, за да възстанови конкуренцията според постиженията с други специализирани услуги за онлайн търсене като тези за пътувания и карти", се казва в декларацията.

От началото на всеки случай на злоупотреба услугата на "Гугъл" за сравнително пазаруване е увеличила трафика си 45 пъти в Обединено кралство, 35 пъти в Германия, 19 пъти във Франция, 29 пъти в Холандия, 17 пъти в Испания и 14 пъти в Италия. В същото време трафикът към конкурентите услуги за сравнително пазаруване е спаднал чувствително - от 85 на сто в Обединено кралство до 92 на сто в Германия и 80 на сто във Франция,  се казва в съобщението на коимисията.

Според нея тези внезапни спадове не могат да бъдат обяснени с други фактори. Някои от конкурентите са се адаптирали и са успели да си върнат обратно част от трафика, но в нито един случай в пълния му обем, се казва в съобщението.

Вестагер съобщи, че комисията вече е стигала до неокончателното заключение, че "Гугъл" е злоупотребил с господстващото си положение в още два случая, които тя още разследва. Единията е за операционната система Android, а другият - с рекламната услуга AdSense.

Комисарката определи днешното решение като прецедент, който определя бъдещата рамка за преценка на законността на този тип поведение.