Увеличение на фондовете за социалноикономическо сближаване (кохезия) с близо 26% спрямо тази година предложи днес Европейската комисия, представяйки проекта си за бюджет на ЕС за 2018 година.

Представяйки го, еврокомисарят Гюнтер Йотингер съобщи, че е възможно след 2020 година ЕС да обвърже финансирането от своя бюджет с изпълнение на социалноикономически препоръки и спазване на върховенството на закона от страните-получателки. 

Европейският съюз да увеличи общите си разходи догодина с 8,1% до 145,4 милиарда евро, предвижда проектът, в който главните приоритети са икономическият растеж и управлението на миграцията.

Очакват се трудни преговори между законодателите на ЕС – държавите-членки и Европейския парламент - защото комисията предлага рязък скок на разходите, след като години наред ЕС ги режеше под натиска на страните-нетни донорки.

Техните правителства се аргументираха с икономиите, които кризата ги принуждаваше да правят у дома.

Три четвърти от приходите в бюджета на ЕС идват от вноските на държавите-членки, а останалото са собствени приходи, включително от отчисления от ДДС и облагане на някои стоки като например захарта.

Йотингер обясни увеличението с напредналото изпълнение на финансирани от ЕС проекти в държавите-членки, които са били в начална фаза през първите години на сегашната седемгодишна финансова рамка на ЕС (2014 – 2020 година).

„С тези плащания сме напълно в лимита на седемте години и посрещаме очакванията на държавите-членки.  С бюджетите за 2019 и 2020 година също ще останем в рамката. Държавите-членки не бива да се тревожат изобщо, ние сме напълно в рамките на седемгодишния план“, каза той на пресконференция.

Комисията предлага този проектобюджет също с допускането, че държавите-членки ще дадат окончателното си одобрение за вече договорено междинно преразглеждане на седемгодишната рамка след изборите в Обединеното кралство насрочени за 8 юни.

Това одобрение изисква единодушие. Правителството на министър-председателката Тереза Мей съобщи, че националното законодателство не му позволява да гласува, докато не бъде съставен нов кабинет възоснова на вота.

Ако преразгледаната рамка не бъде одобрена, някои от допълнителните разходи, като например 700 милиона евро за инициативата за младежка заетост от 2018 до 2020 година, няма да бъдат гарантирани, предупреди Йотингер.

Освен това комисията вероятно ще трябва да използва средства от перото за селското стопанство, за да плати допълнителни суми за сигурността и миграцията, посочи той.

Последният "нормален" бюджет

Комисията не очаква преговорите за Брекзит да се отразят на бюджета на ЕС за 2018 година, тъй като тогава Обединеното кралство все още ще членува в ЕС, запазвайки всичките си права и задължения.

То дава 15% от приходите в европейския бюджет и позицията на 27-те останали държави е, че Великобритания трябва да изплати всичките правно поети задължения по сегашната многогодишна финансова рамка, за да постигне с тях споразумение за напускане.

Цената на развода се очаква да бъде една от най-трудните точки в преговорите и Мей неколкократно предупреди, че предпочита Брекзит без споразумение отколкото лошо за страната ѝ споразумение.

В същото време Йотингер подчерта, че годишния бюджет на ЕС, който предлага днес, ще е последният, който прилича на досегашните. Следващият ще бъде повлиян от напускането на Великобритания и сценариите за по-нататъшно развитие на ЕС, включително - с по-интегрирана еврозона с неин собствен бюджет.

Комисията се въздържа да предложи тази година проект за многогодишната финансова рамка на ЕС след 2020 година, макар регламент да я задължава да го направи.

Йотингер каза, че ще се консултира с Европарламента и с държавите-членки дали не е по-добре този проект да бъде отложен с година с оглед на това да бъде по-реалистичен, т .е. да отчита както реалните финансови последици от Брекзит така и перспективите за развитието на ЕС. 

Намек за условност на бъдещото еврофинансиране

Комисарят намекна, че след 2020 година ЕС може да постави финансирането от своя бюджет взависимост от това дали страните-получателки изпълняват определени условия - например препоръките към техните бюджети и реформи, които ЕС прави всяка година, т.нар. "специфични препоръки към страните".

"В момента проучваме дали специфичните препоръки към страните могат да се разглеждат като план, като задължителен документ, който може бъде използван по отношение на страните кандидатстващи за фондове", каза Йотингер.

Той каза, че такава процедури би била демократична, тъй като комисията само предлага препоръките, а държавите-членки ги одобряват на заседание на Съвета на министрите.

Препоръките също би трявало да бъдат диференцирани на национално и регионално ниво, каза комисарят.

"Второто нещо, което е политически чувствително, е проблемът да кохезионните програми и върховенството на закона, с други думи - как оценяваме една държава-членка като цяло, независимо от социалните и икономическите й силни страни и слабости", каза Йотингер. "И тук ще предложим различни опции".

Той не уточни какви биха били те. Но евродепутати и държави-членки като Австрия например са призовавали неколкотратно държавите, които отказват да приемат преразпределени за тях мигранти или вземат имиграционни мерки в ущърб на другите в ЕС, да бъдат лишавани от еврофинансиране.

46,7 милиарда евро за социално икономическо сближаване

Инвестициите в първото перо на проекта - заетост, растеж и кохезия - заемат 45% от разходите на ЕС догодина или 66,8 милиарда евро, които са с 18,3% повече от тази година. .

Само в областта на жизнено важната за България кохезиона политика комисията предлага разходи от 46,7 милиарда евро, т.е. увеличение с 25,7 на сто спрямо 2017 година.

Четиридесет процента от общите разходи или (56,4 милиарда евро) се падат на селското стопанство и те се увеличават с 1,7% спрямо 2017 година, като 43,5 милиарда евро от тях са за преки плащания, където нарастването е 2,1% на годишна база.

В останалите основни пера комисията предлага 3 милиарда евро за сигурността (с близо 22% под нивото на тази година), 8,9 милиарда евро външната политика на ЕС (5,6% намаление спрямо 2017 година), 9,7 милиарда евро за европейската администрация (3,1% повишение на годишна база).