Обем от 7 страници, изброяване на няколко съмнителни и няколко забавени обществени поръчки, три препоръки и заключение от няколко реда - това най-общо съдържа обобщеният доклад за състоянието на министерствата и дейността по провеждане на обществени поръчки, който служебният премиер Огнян Герджиков обеща да бъде публикуван днес, а самият той разказа в изявление пред медиите в петък. В документа за т. нар. ревизия на управлението, който от тази сутрин е на интернет страницата на Министерския съвет, няма много повече конкретика. 

"Данните, съдържащи се в докладите на министрите очертават, наред с позитивите в общото състояние и функциониране на министерствата, също така и някои повтарящи се през годините недостатъци в чувствителната област на обществените поръчки, касаещи тяхното планиране, подготовката на документацията и провеждането на процедурите. Очакванията за тяхното преодоляване са насочени към  последователни действия за повишаване административния капацитет на държавните служители и осъществяване на промени от организационен и законодателен характер."

Това е финалното заключение в документа, подписан от ръководителката на Главния инспекторат към Министерския съвет Мария Томова.

В преамбюла на доклада се казва, че в отделните проверки, постъпили от министерствата, се съдържат данни за административния капацитет и изпълнение на секторни политики. В тях "не се съдържат данни през проверявания период да са допуснати съществени нарушения при функционирането на министерствата, но е представена информация за възникнали проблеми при реализирането на конкретни секторни политики и програми".

Единственият приведен пример обаче е проблемът с оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж 2014 – 2020 г.“ и забавени подзаконови нормативни актове по новия училищен закон.

От текста например липсва пример за забавени нормативни актове например в Министерството на здравеопазването, въпреки че служебният министър Илко Семерджиев говори за такива от първите дни, в който встъпи в дръжност. 

В частта за обществените поръчки от Главния инспекторат обаче категорично заявяват, че "от обхвата на докладите са изключени обществените поръчки, проверявани от Агенцията за държавна финансова инспекция и Прокуратурата на Република България". Това обяснява защо в документа не присъстват например сигналите за нарушения в Министерството на отбраната, които Герджиков даде за пример при изявлението си в петък.

"В част от министерствата не са установени нарушения при провеждането на обществените поръчки. Отчетени са единични случаи на допуснати административни и технически пропуски, които не са от такова естество, че да доведат до отмяна на решенията на възложителя", пише в публикувания днес документ и са изброени отново деветте ведомства, които влизат в това определение.

Споменати се отново търговете, при които има данни, че в условията при провеждането им са заложени критерии, които дават предимство на определени кандидати или ограничават участието на други. В тази графа за изброени поръчките за поддръжка на магистралите "Хемус" и "Тракия", поръчка за информационната система в Агенцията за насърчаване на малки и средни предприятия, която не е одобрена и от Агенцията по обществени поръчки, както и търг на Агенцията по заетостта за ремонт на служебни автомобили.

Малко повече са примерите за забавяне на поръчки - такива случаи има в Министерството на земеделието - за последващата оценка на Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013. От самото министерство са съобщили, че при "неизпълнението на този ангажимент ще доведе до риск от спиране на средствата по ПРСР от Европейската комисия", пише в обобщения доклад. В здравното министерство има поръчка за застраховка на санитарни автомобили, за която КЗК е установила, че не отговаря на условията на закона.

За МВР констатацията е за забавено провеждане на около 94 броя обществени поръчки за общо 178 млн. лв., свързани с изпълнение на решение на МС от 02.11.2016 г., "с което се възлага на МВР да координира, контролира и разходва допълнително отпуснатите средства за спешно подпомагане в рамките на фонд „Убежище, миграция и интеграция“ и фонд „Вътрешна сигурност“. Периодът за усвояване на средствата до 30.09.2017 г. "В тази връзка съществува и риск от образуване на наказателна процедура от страна на ЕК, поради неспазване на поетите от България ангажименти, в качеството й на държава, в процес на присъединяване към Шенгенското пространство.", казват от Главния инспекторат на МС.

Забавяния са констатирани и в Министерството на отбраната в последните 2 години, за които е проверката, както и в Агенцията по вписванията и в екоминистерството.

В доклада фигурира и обществената поръчка за въвеждане на електронна винетка и въвеждането на ТОЛ-такса с аргумент, че е многократно обжалвана. Тази поръчка бе и след първите, атакувани от президента Румен Радев. По-интересното е, че тогава Радев реагира на продължаването на поръчката с удължаване на срока за подаване на документи, докато сега именно този търг влиза в графата "забавяне". 

Испекторатът на МС констатира "неспазване на законово определени срокове за произнасяне по жалби от страна на Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд".

И се предлагат общо 3 мерки:

- Повишаване на административния и експертния капацитет на служителите от звената за обществени поръчки чрез увеличаване на числения им състав (в институциите, където са определени един или двама служители) и организиране на специализирани обучения и семинари за прилагане на Закона за обществените поръчки и правилника за неговото прилагане (ППЗОП); 

- Изграждане и въвеждане в експлоатация на централизирана уеб базирана платформа за възлагане на електронни обществени поръчки (към момента се подготвя техническа спецификация и документация за възлагане на поръчката в съответствие с последните изменения на Закона за електронното управление и предстои откриване на процедурата в срок до края на февруари 2017 г.);

- Да се обмислят възможности за изменение на Закона за обществените поръчки и правилника за прилагането му (ППЗОП), както и на Закона за защита на конкуренцията за оптимизиране на изискванията за участие в процедурите по възлагане на обществени поръчки, и за обжалване на решенията на възложителите.

Ето пълния текст на обобщения доклад на Главния инспекторат на Министерския съвет, публикуван днес: