За 28-и път България отново се представя на “Зелената седмица” в Берлин – най-голямото в света изложение на аграрни продукти и на хранително-вкусовата промишленост.

Министърката на земеделието и храните Десислава Танева откри българския щанд. Тя посрещна германския си колега Кристиан Шмидт, който по традиция посещава щанда ни в деня на откриването на “Зелената седмица”.

Този година 10 български фирми представят продукцията си по традиционни рецепти – “Панагюрска луканка”, филе “Елена”, роле “Трапезица”, суджук, пастърма, малиново и капиново вино, биосокове, сиропи от ябълки, рози, арония, бъз, малини, орехи, мед, сладка, сушени плодове, сирена и подправки.

Всичко е за продан. Цените обаче са неоправдано високи. Бутилка мастика се предлага за 20 евро, ракия за 15 евро. Такива цени в Германия няма, да не говорим за България, където бутилка маркова ракия варира от 9 до 15 лева.

На достъпни и реални цени се предлага козметиката ни, произведена на базата на розово масло – от 2 до 5 евро за крем за ръце и лице, изящни свещи и сапуни под формата на роза, стилни опаковки.

“Зелената седмица” се провежда за 82-ри път. На изложението, което продължава до 29 януари, са представени 1650 изложители от 66 държави. Очакват се общо близо половин милион посетители. Входът е 14 евро.

Тази година партньорска страна е Унгария, преди нея миналата година Мароко. През 2018 година партньорска страна ще е България. На такава държава се предоставя цяло хале.

Как ще се представи България, предстои да видим.

Крайно време е и да помислим и да стъпим трайно и убедително на големия германски пазар за храни и напитки. Засега присъствието ни е повече от скромно – сирена и кисело мляко. Къде са луканките ни и другите месни деликатеси? Къде са вкусните ни домати, грозде и ябълки?