България е между страните-членки на ЕС, чиито централни медии се поддават руска пропаганда и разпространяват лъжите ѝ, насочени срещу ЕС и НАТО. Европейският съюз има от година звено, чиято задача е да разпространява обективна информация по темите на щедро спонсорираните от Кремъл дезинформационни кампании. То се състои от 11 души и няма собствен бюджет.

Това каза в петък пред Клуб Z европейски източник, запознат с работата на звеното, наречено "Целева група за стратегическа комуникация на Изток". Засега нейната работа се състои в анализ на съдържанието на руската пропаганда и разпространяването на фактически точна информация за това, което ЕС прави в държавите от т.нар. Източно партньорство - Украйна, Грузия, Молдова, Беларус, Армения и Азербайджан. По-ограничена обаче е дейността ѝ в новите членки на ЕС.

"Има ясно изразен проблем в някои от страните в Централна и Източна Европа", каза източникът, визирайки България, Унгария, Словакия, Чехия.

По думите му руският подход към съседите, бившите съветски републики и сателити във Варшавския договор е диференциран. Докато в скандинавските страни и балтийските републики кремълската пропаганда разчита главно на тролове, в останалите страни на някогашния социалистически лагер тя действа чрез местни медии, най-често уебсайтове, които разпространяват посланията ѝ.

Руската пропаганда се възползва от липсата на традиция и ясни критерии за независимост и качество на журналистиката в новите държави-членки на ЕС. За разлика от България обаче, други страни от съюза са създали структури за отговор на дезинформацията. Такива звена има в Германия и към вътрешното министерство на Чехия, каза източникът.  

"Неясни медии повтарят като папагали това, което произвеждат контролираните от Кремъл медии... Материали от тях се прокрадват в централните медии", каза той. 

Като пример той даде новини руския телевизионен канал на английски език "Русия днес" или от интернет портала "Спутник". По думите му общото им годишно финансиране надминава 1 милиард евро.  

"Съотношението е като между Давид и Голиат", каза източникът, сравнявайки разходите за руската антизападна пропаганда и за европейския отговор.

Разликата е не само във вложените пари, но и в концепциите. След продължителни дискусии, последвали руската анексия на Крим и подкрепата за сепаратисткия бунт в Донбас, държавите-членки на ЕС решиха, че те няма да противопоставят на кампанията на Москва огледален отговор. Той би бил несъвместим с европейското разбиране за плуралистични и свободни медии, независими от правителствен контрол и намеса. 

Така отпадна идеята, за която някога настояваха балтийците, за европейска телевизия на руски език. По думите на източника тя би била "забранително скъпа и с уязвима кредибилност". Засега само в портала на дипломатическата служба на ЕС има линк към сайт за информация на руски език, каза източникът. Сайтът има половин милион посещения за първите шест месеца на съществуването си, които представляват 20-25 на сто от общия брой посещения в портала на службата.

"Ние не сме в пропагандна война, ние само отговаряме на дезинформацията", каза той.

За целта целевата група изработва аудиовизуални, печатни и онлайн материали, които достъпно и на езиците на страните от Източното партньроство обясняват какво прави ЕС в сътрудичеството си тях. Такъв филм за европейските проекти в Грузия е бил показан по 22 телевизионни канала, каза източникът.

ЕС подпомага и развитието на независима и обективна журналистика в бившите съветски републики, които са цел на руската пропаганда. За година групата е изградила мрежа от 450 доброволни сътрудници, които ѝ помагат да документира разпространяваната лъжлива информация за ЕС. 

"За година открихме 2 000 случая на дезинформация и това вероятно е само върхът на айсберга, ние само драскаме повърхността", каза източникът. "Те идват от руското правителство и от руските военни".

Инструментите за създаването и разпространението на дезинформационната продукция са руски медии, мозъчни центрове, неправителствени организации, както и спонсорирани от държавните власти тролове, като например в известната "фабрика" в Петербург.

"Те са официално организирани и, разбира се, възнаграждавани", каза източникът. "Възгледът на Кремъл е, че няма такова нещо като обективност, всичко зависи от гледната точка и че няма истина".

Посланията противопоставят "добрата Русия" на "лошия Запад" с цел да прикрият например какво прави Русия в Украйна или в Сирия, да активира заблуди, да демонизира Запада, да подкопае единството в ЕС и НАТО и оттук да затрудни вземането на решения в тях, каза той.

Докато преди две години руската пропаганда е била съсредоточена главно върху Украйна, сега тя е прицелена в теми като Сирия или миграционната криза в Европа, като особено активна по последната тема е в Германия. Ясно е изразена подкрепата ѝ за популистки, еврофобски и ксенофобски групи от рода на френския Национален фронт, германските "Пегида" и "Алтернатива за Германия".