Тежък скандал разтърси прохождащата индустрия с електрически автобуси в Китай, след като пет компании бяха обвинени в злоупотреби с държавни субсидии, съобщи "Асошиейтед Прес".

Производителите получили 1 милиард юана, или около 120 млн. долара държавни средства, но не произвели нито един електрически автобус. Сега ще трябва да върнат сумата и ще им бъдат наложени глоби на стойност 50% от нея. Китайското правителство още не е обявило дали ще съди мениджърите на компаниите. Финансовото министерство на страната е разследвало над 90 компании, получили държавни пари, сред които чужди гиганти като "Хюндай" и "Нисан".

"Измамата със субсидии ще нанесе сериозни щети в развитието на автомобилната индустрия, базирана на нова енергия", казва пред в. Economic Observer зам.-генералният секретар на Китайската Асоциация на автомобилните производители Зу Янхуа.

Китай вложи над 5 милиарда долара в сектора от 2009 г. насам - целта е азиатският икономически гигант да бъде водещ в новата индустрия, която се очаква да измести традиционните превозни средства на горива през следващите десетилетия.

Освен с държавни субсидии, Шанхай и други градове окуражават ползването на електромобили, като отменят в този случай таксите за регистрационен номер на обща стойност до 15 000 долара. Предвид сериозното замърсяване на въздуха в страната, по-чистата енергия не е просто амбиция, а нужда за Поднебесната империя.

Производителите пък получават субсидия до 500 000 юана (76 000 долара) за автобус и до 50 000 юана (7500 долара) за лек автомобил.

Подобни суми са получили от компанията Gemsea Bus Manufacturing Co., които са взели около 40 млн. долара, без да произведат и един автобус. Най-големият бенефициент от субсидиите пък са King Long United Automotive (от тяхната марка има много и в България, б.р.), които са получили 80 млн. долара, но са произвели под планираното.

Изпълнителният директор на компанията направи опит за самоубийство при тази равносметка.