3 са празните и ненаети помещения в пешеходната част на бул. „Витоша” - от Съдебната палата до бул. „Патриарх Евтимий”. В ремонт са още няколко.

Търговците сякаш са завладени от еуфория, напомняща лудите времена от 2006-2008 г., когато свободен магазин по Главната се намираше по-трудно от четирилистна детелина. Състоянието на витрините по „Витошка” е неофициален, но сравнително точен индикатор за бизнес климата в София.

18 бяха свободните обекти на бул. „Витоша” през зловещата 2009 г. Икономистите ще я запомнят с 5-процентния спад на брутния вътрешен продукт и с газовата криза, избухнала от пререканията между Русия и Украйна. А наблюдателите на пазара на имоти гледаха с удивление как лъскавите бутици по столичния „Шан-з-Елизе” хлопваха кепенци един подир друг, ударени от тоталния срив в потреблението.

40 са баровете, кафенетата, ресторантите, сладкарниците и всякакви други заведения. До 2008 г. броят им не надвишаваше 5-6.

През годините профилът на най-популярната открита зона за търговия в София постепенно се промени – концентрацията от модни марки се разреди за сметка на местата, където човек може да се наслади на чаша кафе, топка сладолед или бира с приятели.

42-46 евро на квадратен метър е средният месечен наем на помещенията по „Витоша”. Данните са на консултантските компании „Колиърс” и „Фортън” към края на второто тримесечие на 2016 г. През 2013 г. договорите се сключваха средно за 37-40 евро/кв. м, оттогава има леко повишение.

Пикът на наемите отпреди кризата достигна 120 евро на квадрат, като имаше единични сделки за малки площи по 130-140 евро/кв. м. Рекордните стойности едва ли ще бъда подобрени скоро, защото от 2009 г. най-скъпите бутици се преместиха в зоната на „Съборна” и „Леге”, а на новооткритите заведения трудно би им излязла сметката при рента над 50-60 евро/кв. м.

Заведенията по "Витоша" рязко набъбнаха след генералния ремонт.

175 е броят на всички търговски помещения в пешеходната част на булеварда, включително и на „джобните” формати за цигари и др. бързооборотни стоки. Книжарниците и аптеките са по 3, оптиките – 9.

2300 квадратни метра е площта на най-големия магазин на булварда. Наемател е шведският гигант H&M, а собственик – фирма „Пансо” на гръцка бизнес фамилия. Срокът на договора е от 2013 до 2037 г., а наемът е 11% от приходите на магазина. Когато наемът се „връзва” за оборота, търговецът се застрахова от евентуална загуба при рязък спад на продажбите.

Втори по площ с 1416 кв. м е магазинът на „Зара” срещу Съдебната палата, нает от испанската компания „Индитекс” през 2010 г. срещу 39 евро/кв. м. „Бронзовият медал” е за книжен център „Гринуич”, който се шири на близо 1000 кв. м.

3 100 000 лева струваше превръщането на „Витоша” от безличен булевард с трамвайна линия и мутренски паркинг в модерното „стъргало” на софиянци. В парите не влиза отсечката от бул. „Патриарх Евтимий” до ул. „Неофит Рилски”, изградена за сметка на изпълнителя на втория лъч на метрото.

Невероятно е как с неголяма сума една търговска зона може да разцъфти и да се напълни с бизнес и хора. Още по-невероятно е защо община София не инвестира в други пешеходни участъци, щом всеки вижда положителните ефекти от обновената инфраструктура.