Преди мастилото на подписите на изпълнителния директор на китайския гигант Cosco Shipping Corporation Limited Су Лиронг и директора на гръцкия Фонд за приватизации Стелиос Пициорлас под споразумението за приватизацията на пристанището в Пирея да успее да изсъхне, сделката е на път да рухне. 

Причината се крие в констатацията на китайската компания, че от внесения в гръцкия парламент  проектозакон за ратифицирането на концесионния договор липсват основни договорени и подписани от двете страни условия. 

Представители на китайската компания подчертават, че „Cosco очаква от правителството и Фонда за приватизации да изпълнят подписаните на 8 април в присъствието на премиера договорености”. В писмо до Фонда, което молят да бъде препратено и до премиера Алексис Ципрас те посочват, че „внесеният проектозакон не само е различен, но и абсолютно противоположен на основните условия на споразумението, както и на данните, въз основа на които бе изготвена финансовата оферта на компанията за откупуването на пристанището”.

Какво е променено

Според китайската страна от проектозакона липсват:

-Клауза, която определя, че трудовите отношения между служителите и Cosco ще се регламентират от законодателството за всички частни компании.

-Разпоредба, според която всички проекти ще се одобряват в рамките на 90 дни и след изтичането на този срок ще се смятат за автоматично одобрени. Конкретната разпоредба е от особено значение във връзка с темпото, с което компанията иска да проведе новите си инвестиции. „Липсата на този ангажимент не само ще промени предложената от компанията ни финансова компенсация, но ще постави под риск дори внасянето на финансовата ни оферта, тъй като последствията за пристанището от не навременното изпълнение на задължителните инвестиции ще бъдат огромни”, отбелязват от Cosco.

-Разпоредбата, че управляващата пристанището в Пирея компания ще може да подписва договори като частна компания.

-Разпоредба, според която при решаването на спорни въпроси Арбитражният съд ще има правомощието да избере правните закони, въз основа на които ще разглежда всеки случай.

-Въпроси, свързани с конкурентността на ценовата политика на пристанището.  

Заслужава да се отбележи, че всичко това се случва само ден преди официалното посещение на Алексис Ципрас в Пекин. Според източници на гръцкия всекидневник „Катимерини”, „посолството на Китай в Атина е в очакване на реакция от страна на гръцкия премиер. Посолството ще информира китайското министерство на външните работи с цел да бъдат взети нужните решения”.

В писмото си до Фонда за приватизации компанията заявява недвусмислено, че очаква „привеждане на съдържанието на внесения проектозакон към договореностите, така че да съответства напълно и категорично, без да ги променя по никакъв начин”. От Cosco подчертават, че „компанията в никакъв случай не би могла да приеме” наличните в момента промени.

Според „Катимерини” източници от корабоплавателната индустрия смятат, че отговорен за „пропуските” в проектозакона е министърът на търговското корабоплаване Теодорос Дрицас. Той е известен с противопоставянето си на продажбата на пристанището не само докато СИРИЗА беше в опозиция, но и сега, когато е ресорен министър.

Протест на пристанищни работници в Пирея през май т. г. срещу приватизацията му.

Финализирането на приватизацията на пристанището в Пирея до края на юни е ангажимент, който Гърция е поела спрямо кредиторите си в рамките на спасителната за нейната икономика програма.