Главното мюфтийство и Висшият мюсюлмански съвет реагираха на приетия от ГЕРБ и Патриотичния фронт вчера на първо четене т.нар "закон против бурките" и масовото приемане на общински наредби с подобни текстове. Една от причините - част от новите правила могат да се тълкуват като забрана за носене не само на дрехи, покриващи лицето (като бурката и нихаба, например), но и на много по-разпространени традиционни дрехи от жените - мюсюлманки, влючително и у нас - забрадка, хиджаб, шамия и т.н.

"Отчитайки явлението на нарастваща ислямофобия през последните 15 години в глобален план и тенденцията за пренасянето на това явление в национален мащаб,  изразяваме безпокойството си от опитите за ограничаването на религиозните права под претекст, истерията и популизма на определени политици и кръгове, че с налаганите рестрикции върху религиозните права, се защитава националната сигурност и обществен ред", пише с позицията, разпространена от мюфтийството.  

Те дават пример, че според определени сунитски канонични тълкувания това покриването на главата "е религиозна разпоредба и задължение за мюсюлманките". Затова и "мюсюлманската общност в България е силно обезпокоена и потресена от действията чрез „Законопроект за носенето на облекло, прикриващо или скриващо лицето“ да бъде забранено вековно установеното традиционно и религиозно предписано облекло (хиджаб, забрадка, шамия, кърпа и др.) на жените мюсюлманки, под претекста, че се защитават националната сигурност и обществен ред, които касаят и гражданите, изповядващи исляма", пише в позицията.

Притеснението идва от конкретните текстове на законопроекта, приет вече на първо четене, който третира два случая - на пълно и на частично покриване на главата и лицето. И в двата случая се предвижда санкция -  200 лв. за първо нарушение и по 1500 лв. за всяко следващо. Чл. 2 от проекта гласи:

(1) За напълно скрито лице се считат случаите на използване на покрилава или дрехи от плат за цялостно закриване на главата и лицето, включително устата, очите, косата и ушите, независимо от наименованието на съответната дреха или покривало. 

(2) За частично скрито лице се считат случаите на използване на дрехи и покрилава от плат за закриване на по-голяма част от главата и лицето, включваща устата, косата и ушите, независимо от наименованието на съответната дреха или покривало.

Във втория случай към момента се дава възможност полицията да тълкува доколко забрадката, хиджабът и др. са част от забраната, тъй като покриват значителна част от глава, косата и ушите.

От мюсюлманското вероизповедание у нас не приемат пренебрегването на Главното мюфтийство при дискусиите по темата и заявяват, че "ще отстояваме човешките и най-вече религиозните права, вековните традиции и идентичност на мюсюлманската общност в България с всички законови и демократични методи, осъзнавайки, че това е всеобщ граждански дълг в една демократична страна с пълноправни граждани на България и Европа".

От мюфтийството се противопоставят и на "опитите за инкриминирането на религиозни задължения и обязаности в ислямската религия и в частност носенето на хиджаб от мюсюлманките". И допълват, че институциите трябва да работят за " предпазването от въвличане в евтин политически популизъм, който би върнал мюсюлманската общност в спомените им за мракобесните времена преди 1989 г., и би заличил положените през последните 26 години общи огромни усилия по пътя към изграждането на демокрацията в Република България чрез гарантиране зачитането на изконните човешки права.