Президентът Росен Плевнелиев няма да се кандидатира за втори мандат, а ще избяга в Берлин, след като е получил личната подкрепа за това от канцлерката Ангела Меркел. А в западната част на Украйна ще забраняват Дядо Мраз.

Първата „новина“ е от един от най-посещаваните сайтове в България – Блиц, а втората е от един от най-четените вестници в Русия - „Росийская газета“. Общото между двете публикации е само едно – че не се позовават на никого и на нищо, че може да звучат скандално или достоверно, но всъщност са измислица.

Има и още нещо общо – и двете публикации присъстват в седмичния бюлетин на East StratCom Task Force. Зад това многозначително заглавие се крие сформирана преди няколко месеца от Европейската комисия група за проследяване на проруската дезинформация в европейските медии.

Светът в хибридни краски

Мрежата е съставена от неколкостотин журналисти от различни държави, които на доброволни начала изпращат своите наблюдения – конкретни публикации, които са доказано неверни, измислени или крайно манипулативни. Общата картина може за някого и да е изненада: огромно количество дезинформация, повтарящи се сюжети, които по един и същи начин наводняват някои медии в България, в Украйна, в Чехия, в Германия, та дори и в Съединените щати.

„Мигрантската криза е част от американски план за разрушаване на европейската цивилизация чрез смесване на по-умните европейци с по-малко умни африканци. Науката е доказала, че африканците имат по-нисък коефициент на интелигентност от европейците.“

„Новината“, че Киев е забранил Дядо Мраз, шества из интернет от миналата Коледа, но се възроди с нова сила през тази година.

Докато осмисляте тази информация, появила се в медии в Чехия, ето и още една.

„Египетските фараони са били от славянски произход. Истинската история на Русия досега е крита от масони и евреи. Човешката раса се е зародила не в Африка, а на територията на днешна Русия. Руските предшественици били арийци, които дошли от Индия. Това го пише дори в индийските Веди.“

Светът започва да се подрежда, нали?

Първата „новина“ се появява в края на ноември в информационни сайтове в Чехия. По същото време руската публика е „информирана“ за връзката на своите деди с фараоните. И докато чехи и руснаци се чудят (или не се чудят) защо не са ги учили в училище тези неща, украинците научават за себе си нещо ново – медиите от Москва започват да ги наричат „жидобандеровци“, т.е. евреи бандеровци. Същите медии обаче ги наричат често и „фашисти“. Дори използват двете думи като синоними – днес са „фашисти“, утре са „бандеровци“. А сега са хем евреи, хем фашисти.

Някакво противоречие ли виждате?

                          Игор Соловей

Не сте само вие. Игор Соловей е млад журналист от Украйна, който се занимава с международни новини. В момента работи в Агенцията за международни изследвания. Той е един от първите доброволци, които се включиха в мрежата на StratCom, и всяка седмица проследява десетки публикации, засягащи Украйна, в които забелязва сериозен дефицит на истина.

Украйна, Крим, Донбас

На 26 ноември сутринта Игор попада на публикация в сайта на Младежката информационна агенция „Изток“ Miaistok.su, който посреща всеки свой читател с надписа „Новини от Луганск и републиката“. На снимката има сандък с калашници, а заглавието е: „Шефът на разузнаването на Украйна продава оръжие на ИДИЛ“. Историята бързо набира популярност, появява се в други сайтове в Украйна, после преминава границата с Русия, със сигурност може да я откриете някъде и на български език. Единственият проблем е, че публикацията нито има източник, нито има автор, нито има потвърждение от някъде. След кратко проучване Игор Соловей стига до извода, че именно това е „първоизточникът“ и изпраща историята в мрежата на StratCom.

„Руската пропаганда има няколко равнища. На първия етап някъде в маргинални сайтове, които са изцяло под контрола на руските специални служби, се публикува или очевиден фалшификат, т.е. напълно измислена история, или дезинформация, която се основава на реални факти, но доукрасени с измислени детайли, а крайният резултат е напълно изопачена информация“, обясни Игор пред Клуб Z.

Според него целта е на базата на един „първоизточник“ да се създаде критична маса от публикации, които да служат за основа за преминаване на второто ниво – препечатване в по-големи издания или цитиране по телевизията.

"Много често руските държавни агенции и телевизии „грешат“ по този начин и съобщават неверни новини. Също популярен начин за разпространение на дезинформация е несъответствието между гръмките и провокативни заглавия и самата информация, за която също няма посочен източник. Така на абсолютно доверие се появяват информации в „Комсомолская правда“, излъчват се по нейния жълт телевизионен аналог Lifenews или пък по тв каналите „Звезда“ (собственост на Министерството на отбраната на Русия), НТВ (Газпроммедиа), Russia Today – RT, „Първи“ и „Русия“ (и трите са държавни). От началото на войната тези медии изведнъж се превърнаха с пиар отдели на въоръжените сили на Русия“, описва мрежата Соловей.

Може би най-популярният случай на измислена новина от Украйна бе преди по-малко от година, когато порно звездата Саша Грей се появи на колаж с кратък разказ за съдбата на медицинската сестра Александра Серова (превод на името – б.а.), която била убита от „бандеровците“, докато помагала на ранени руски войници в Източна Украйна. Където няма руски войници, но има фашисти, ако се вярва на този род публикации.

„Най-успешната технология в тази „хибридна война“ е използването на различни негативни исторически определения от Втората световна война. На всички е известно, че хитлеристите и нацистите бяха престъпници. Съветската пропаганда успя в продължение на десетилетия да създаде негативен образ на борците за независимост на Украйна – партизани, които по време на войната са се борили както против фашистите, така и против СССР. Това движение получи названието „бандеровци“ по името на своя основател Степан Бандера. И така преди окупацията на Крим, а после и в Донбас руската пропаганда тръбеше по всичките си канали, че в Украйна на власт са „фашисти“, „нацисти“, „хунта“ и „бандеровци“. Наслагвайки този исторически негативен образ в днешни дни, Русия оправдаваше своята намеса“, казва Игор Соловей.

После дойдоха Турция и Сирия

На 24 ноември турските военновъздушни сили свалиха руски самолет близо до сирийската граница и Турция се превърна в новия враг на Русия. Тогава в най-популярните руски сайтове се появи снимка на сина на турския президент Реджеп Таийп Ердоган. Билал Ердоган се е снимал с двама брадати мъже. Това „доказателство“ за общия бизнес на семейство Ердоган с джихадистите стана популярно и в българските социални мрежи. Разбира се, достатъчно достоверни източници публикуваха информация за търговията на ИДИЛ с петрол и евентуалното турско участие в този процес, но конкретната снимка на конкретния човек с конкретните му спътници няма нищо общо.

                       Джулия Дейвис

Тогава Джулия Дейвис от Съединените щати отделила само час, за да разгледа сайтовете на турски медии, където произходът на снимката бил бързо изяснен. Двамата „джихадисти“ всъщност са двамата собственици на популярен ресторант в един от европейските квартали на Истанбул. Те имали навика да се снимат с популярни свои клиенти и на фейсбук страницата на ресторанта могат да бъдат видени в компанията не толкова на политици, колкото на полярни турски актьори и телевизионни звезди. Е, един ден в ресторанта влязъл и синът на Ердоган.

Джулия Дейвис е създала сайта RussieLies.com (лъжите на Русия – б.р.), в който събира подобни „новини“.

„Моделът е един – измисляне на фалшиви истории, пропаганда и изкривяване. Дезинформацията за Украйна напоследък бе заместена от публикации за Сирия, Египет и Турция. Когато тези интереси се преплитат, тогава руските пропагандатори опитват да комбинират няколко фронта в един. Например опитват да свържат „Ислямска държава“, Турция и Украйна. И го правят“, обясни Джулия Дейвис за Клуб Z.

Сензационните „разкрития“ се появяват на различни места. После за часове се превеждат, цитират се едно друго, източниците се преплитат и накрая началото се губи. Но и масово потребителите не го търсят. Така по едно и също време в Грузия и Чехия читателите попадат на сензационни „новини“.

Чехия: „Според публикуван доклад на руското военно министерство президентът Путин подготвя въоръжените си сили за трета световна война. Той бил наредил на военния министър Сергей Шойгу и на командващия военновъздушните сили Виктор Бондарев да подготвят Сирия за превръщане в „непробиваема военна зона“, която да се превърне и в „гробище“ за Обама.“

Грузия: „Бившият президент на Грузия и губернатор на Одеса Саакашвили изпратил грузински бойци, тренирани в Украйна, на фронта в Сирия. Те са предимно грузински чеченци, обучени във военната база „Крематорск“. Бойците се присъединяват към фронта „Ан Нусра“ (сирийското крило на „Ал Кайда”) с помощта на американския сенатор Джон Маккейн.“

Дълъг списък с фалшификати

Събирането на подобни „новини“ по никакъв начин не може да спре разпространението им. Нито пък събраните разобличителни доказателства стигат до всички хора, които вече са прочели „фалшификата“.

"Целта е да знаем за размера на дезинформацията, а и да научим повече за начина, по който тя се осъществява. Надяваме се събраната информация да ни послужи за основа за последващи анализи от журналисти и експерти в тази област. Тогава ще знаем повече за инструментите на тази кампания", обясни пред Клуб Z ръководителят на екипа в Брюксел Жил Портман.

                           Иво Инджев

Целият екип на StratCom е от девет души. Всеки от тях има и други отговорности в други отдели на Европейската комисия, нямат отделен бюджет. Разчитат на доброволците от различни страни. Българският журналист Иво Инджев е един от тях.

„Русия разчита на това, че сериозните медии на Запад не искат да паднат до нейното ниво и съответно Кремъл пробутва лъжи и манипулации на принципа "който се хване, хване". Да се бориш с подобна агресивност доскоро се смяташе за недостойно занимание. Но явно в Брюксел прогледнаха за необходимостта от някакво по-активно противодействие от пасивната логика, според която свободните хора в свободните общества са "обречени" да разпознаят плитките капани на кремълската пропаганда“, коментира той.

Според него подобна дейност по дезинформация не е безобидна:

„Далеч не всеки потребител на информация може да се ориентира в хибридните методи на тази войнствена пропаганда, която също така много обича да вади от контекста истини или изявления на отделни представители на западните общества, за да ги вплете в своята "китка" от полуистини и откровени манипулации за целите, спуснати от Кремъл.“

Далеч не всеки потребител може да се ориентира сред хибридните методи на пропагандата.

Така описаната от Инджев формула работи навсякъде. Губят се следите, но пък се постига сензационност. Социалните мрежи правят разпространението на подобни „новини“ вирусообразно. Засега StratCom само събира информацията.

„Определено имаме за цел да доразвием събраната информация в по-сериозен резултат и се надяваме тя да послужи на повече хора в бъдеще време“, надява се Жил Портман.

Според него изготвяните седмични бюлетини на StratCom са насочени към три групи хора. Най-многобройната е тази на нередовните потребители на медии. Хора, които рядко четат новини и не правят разлика между различните медийни канали, както и между различните журналистически подходи. Жил Портман се надява разобличаването на дезинформацията да достигне до част от тях. Има и втора група, съставена от хора, които са наясно, че четат измислици. Достигането до тази публика не е поставено като цел. За съжаление има и една трета група. Това са онези, които искат да четат точно такива новини, защото точно тези истории им допадат. Или както се казва: Защо да разваляме с факти хубавата история?

-----
* Този материал е публикуван в списание „Клуб Z” през януари 2016 година. Поради непреходната му стойност и актуалност днес го предлагаме на читателите на www.clubz.bg. Ако искате да четете качествени политически, икономически, културни и спортни материали навреме, списанието „Клуб Z” излиза всеки месец и можете да го намерите на будката до вас. Или да се абонирате – каталожен № 1403 за „Български пощи“ или каталожен № 525-1 за „Доби прес“.