По един-единствен показател в жп транспорта България е лидер в рамките на Европейския съюз. Това е процентът на охраняемите жп прелези. 

В мрежата на Национална компания железопътна инфраструктура (НКЖИ) има общо 788 железопътни прелеза. 654 от тях са охраняеми и са оборудвани с елементи и устройства, осигуряващи безопасното преминаване на возилата през прелеза.  Разбивката показва, че 386 прелеза имат автоматични електрически и ръчни бариери, а други 268 са снабдени с автоматични прелезни сигнализации - пищи аларма, дразнещо светят лампи. 

От всички прелези в България 49% имат бариера, а 34% са снабдени със сигнализация. В Германия тези проценти са съответно 46 % и 7%, в Унгария – 20% и 31%. Неохраняемите места, на които пътя пресича релсите у нас са едва 17% за България. И тук сравнението пак е в наша полза - 47% са в Германия и 49% в Унгария.

Също така милата ни Родина е на първо място и по жертви и ранени на жп прелезите съотнесени към населението. Средно на година у нас при катастрофи на жп прелези загиват по 6 души и още толкова остават инвалиди. Това е официална статистика.

Не разбирате? Ами то наистина е трудно да се проумее.

И този път, по изключение не са ни виновни "скапаните" железници. При над 90% от инцидентите на жп прелезите са виновни участниците в движението, пресичащи железопътните линии - шофьори, каруци, велосипедисти и пешеходци. Това пак е статистика. Просто обичаме да пресичаме при спуснати бариери или редовно задействана сигнализация, указваща приближаването на влак. 

Почти всеки ден една и съща гледка. Шофьор с две деца на задната седалка минава при спуснати бариери буквално секунди преди влака, разказват железничари.

Те също недоумяват, но обяснението е ясно. Тези хора са самоубийци, убийци или обикновени идиоти.

От началото на годината са минали само четири месеца, но вече преизпълнихме норматива за ранените на жп прелези за т. г. Не са обичайните шест, а девет души. Жертвите са три. Само преди три дни между Белово и Септември влак помете ТИР. Пак на жп прелез и пак при задействана сигнализация.

Има решение на проблема и ние сме го предложили още преди четири години, но никой не ни чува, заяви за Клуб Z Варужан Апелян от Асоциация "Приятели на железопътния транспорт". Според него трябва да се монтират записващи камери на всички железопътни прелези в страната и това да е съвместна инициатива на железниците, КАТ и на общините. Знаем, че подобен разход не е по силите само на НКЖИ и правителството трябва да подкрепи превенцията на този тип инциденти, категоричен е Апелян.

Според него е добре да се помисли и в посока за увеличаване на инвестициите от страна на агенция „Пътна инфраструктура” в изграждането на голям брой надлези и съоръжения, които да намалят броя на местата, на които релсите и пътищата се пресичат. Това е много важно за прелезите в гъсто населените места и натоварени железопътни отсечки, обяснява Апелян.

Според "Приятели на железопътния транспорт" е добре да се направи и информационна кампания, която да привлече вниманието на хората към този проблем.

Могат да се направят интернет страници, радио и тв клипове. Така правят по света, а опитът на Великобритания и Австралия  показва, че подобни кампании могат да намалят с 30 процента броя на инцидентите, обясни Варужан Апелян.