Тази седмица в дългия списък на спрените обществени поръчки се оказа и тунелът "Железница" в Кресненското дефиле. От регионалното министерство повтарят и потретват, че този случай няма нищо общо с останалите и че всъщност става дума единствено за временна мярка, а не за прекратяване на процедурата. Спирането е по повод жалба в КЗК на една от компаниите, които смятат да подадат оферти. Говори се - турска.

НОВА ПОРЪЧКА СПРЯНА: ТУНЕЛ ЗА 250 МЛН. ЛЕВА

Дали наистина причината се изчерпва с чисто процедурно отлагане? 

Въпросният тунел "Железница" е финалният резултат на оживени дискусии по темата как точно магистрала "Струма" може да премине през живописното Кресненско дефиле. Имаше идеи това да стане чрез тунел от над 14 километра, за магистрала на две нива и т. н. В крайна сметка се стигна до сегашния вариант за двукилометров тунел, към който са добавени и 2,5 километра линейно трасе. Прогнозният бюджет за този изключително кратък като разстояние лот е невероятните 250 милиона лева. 

Веднага след като стана ясно заданието се появиха спекулации, че подобна стойност е нереално висока. Веднага бяха направени и сметки, че Норвегия е построила Лердалския тунел с дължина от 24,5 километра, свързващ градовете Лердал и Еурлани за по-малко пари - 120 млн. евро. 

"Прогнозната стойност е съвсем реална. По-скоро има опасност някои от компаниите, които ще кандидатстват в процедурата за строителството на "Железница", да дадат нереално ниски оферти", коментира пред Клуб Z доцент Чавдар Колев, преподавател във Висшето транспортно училище, който е правил независима оценка на риска по този проект.

Той уточнява, че изграждането на двойната тръба с дължина от 2 километра, крие рискове за фирмата изпълнител и е много важно за него да бъде избран изпълнител с богат опит и традиции именно в тунелното строителство.

"Теренът, през който ще мине тунелът не е трудно достъпен, а направо недостъпен за механизация по билата и склоновете. Точно затова на фаза проучване бяха правени сондажи, но остана един голям участък от порядъка на половината от трасето, за който има само литературни и индиректни данни. Нямаме пряко проучване", коментира доц. Колев.

Според него това означава, че фирмата, която ще спечели строителството на тунела, който ще бъде най-дългия у нас, няма как да знае точно през какъв терен ще го прокопава.

"Говорим за един наистина много тежък проект. Още преди да започне проучване на всички специалисти им беше ясно, че в този регион са най-високите сеизмични коефициенти на територията на България. Освен това скалният масив е разсечен от много разломи и се събира вода. Това са действащи разломи, които са записани и в геоложкия доклад", обяснява преподавателят във Висшето транспортно училище.

Според Колев идейният проект за тунела, който е направен от словашки инженери е добър и трасето е разделено на четири типа участъци според степента на трудност за прокопаване, но бъдещият изпълнител ще трябва да разработи индивидуални преминаване според конкретното проучване на зоната. Според специалиста при наполовина неизследвано трасе, бъдещият изпълнител ще се сблъска с голяма финансова несигурност, ако попадне на тежък за прокопаване участък. 

"Безспорно индикативната стойност на тунела от 125 милиона евро е интригуваща сума и за строителството ще кандидатстват голям брой компании. Те обаче със сигурност няма да са равностойни по качество", казва специалистът. 

Затова според Колев имало риск да се се стигне до "необосновано ниски цени при някои от свръхамбициозните конкуренти в процедурата". 

"Разбиращият от правенето на оферти би трябвало да оцени факта, че половината от трасето е пълно с рискове и не бива да пада много от индикативната стойност, защото според условията на тя е твърда и  няма мърдане от нея каквото и да става", убеден е преподавателят от Висшето транспортно училище.