ТАМПА, ФЛОРИДА – Спомняте ли си карикатурата на Карандаш в „Стършел“ преди много години? Американски войници се търкалят пияни върху джип, стискайки бутилки „Кока-Кола“ в ръцете си. Как да знае карикатуристът, че популярната напитка, станала заедно с дъвката един от символите на Америка, не е алкохолна, след като не я е опитвал никога.

В първите дни след Втората световна война и в началото на Студената, съветският маршал Георгий Жуков изпаднал в плен на кока-колата, разкрива Марк Пендерграст в книгата си „За Бог, страната и „Кока-Кола“. Жуков, който е най-награждаваният висш военен, изиграл голяма роля в разгрома на нацистка Германия, бил почерпен за първи път с напитката в Берлин от генерал Дуайт Айзенхауер, който бил върховен главнокомадуващ войските на САЩ в Европа. Георгий Константинович толкова много харесал студената сладка напитка, че бързо се пристрастил към нея.

Още от началото на войната „Кока-Кола“ вървяла по петите на американските войски. Техните босове искали момчетата им да не изпитват носталгия по нещата от всекидневния живот отвъд океана. Компанията построила 64 фабрики за бутилиране на „Кока-Кола“ в райони, близки до театрите на бойните действия в Европа и Тихоокеанската зона. Освен, че печелели популярност сред войниците, генералите от САЩ виждали в напитката възможност да демонстрират пред света американския начин на живот. Военните кореспонденти на списание „Лайф“ не пропускали възможността да покажат как руските солдати жулят водка направо от манерките, а американските им съюзници отпиват „Кока-Кола“ и една от любимите си бири „Джакс“ в почивките между сраженията.

Изпадайки в плен на популярната освежаваща напитка маршал Жуков обаче се сблъскал с идеологически проблем. Втората световна война завършила, но почти веднага мястото ѝ било заето от Студената война между бившите съюзници от антихитлеристката коалиция. Като съветски военен представител №1 Георгий Константинович не можел да си позволи неволно да рекламира един от продуктите на „гнилия Запад“. В същото време той толкова обичал да пие „Кока-кола“, че се опитал да промени вида ѝ така, че да не се стига до идеологически сблъсък.

Маршалът предложил на компанията да произведе нов вид кòла – прозрачна на цвят и с червена звезда на бутилката. Противно на неговото очакване директорите по маркетинга на „Кока-Кола“ веднага грабнали идеята му. Те помолили технолозите на фирмата да извадят карамела от секретната формула на кафявата напитка. За съвсем кратко време една от бутилиращите фабрики в Европа започнала да прави новия продукт. Предприемчивите мениджъри на компанията, базирана в Атланта, щата Джорджия, видели в промяната възможност един ден да пробият Желязната завеса и да спечелят милиони нови консуматори.

Интересното е, че независимо от загубите, „Кока-Кола“ започнала да бутилира новата напитка в много малки бройки, колкото да задоволи пристрастеността на маршала. Оказало се обаче, че Жуков бил много от полза за по-лесната дистрибуция на редовната, кафявата кòла. Вместо да чакат със седмици заради проверките на пропускателните пунктове към секторите на Берлин, контролирани от САЩ, Великобритания и Франция, камионите на компанията пътували през окупираната от руснаците част на Австрия. По нареждане на Жуков там те използвали специални пропуски за бързо преминаване.

„Кòлата на Жуков“ не успяла да направи фурор на пазара и затова не видяла бял свят в масовото производство. Чак през 90-те години поради спад в търсенето, компанията се върнала към прозрачния вариант, който бил представен като „следващото голямо нещо“.

Интересното е, че знакът на популярната напитка успял да грабне доста почитатели. През 1992 г. „Кристал коук“ била рекламирана на турнира по бейзбол „Супербол“ в клип на известния рок-изпълнител Ван Халън. Няколко месеца след това фирмата пуснала неин диетичен вариант. Конкурентната напитка „Пепси кола“ също опитала да хване „кристалния влак“ и излязла със своя прозрачна версия. И двете компании обаче не успели да се класират дори близо да огромния пазарен успех на класическите си напитки и скоро производството на „хибридите“ било спряно.

По време на Перестройката на Горбачов през 90-те години на XX век основният конкурент на „Кока-Кола“ - „Пепси“, стана обект на първата голяма бартерна сделка между Съветския съюз и САЩ. Двете страни, които решиха да заровят томахавката на Студената война размениха „Столичная водка“ за „Пепси кола“ за впечатляващата за онова време сума от 3 милиарда долара. Сделката на Горби бе яростно атакувана от твърдолинейните му комунистически врагове, които не можеха да му простят, че започва кампания срещу хроничния алкохолизъм и ограничава продажбата на водка.

За тази Коледа обаче „Пепси кола“ отново е на пазара в САЩ с кристалната си версия. Компанията изглежда се надява на успех, защото в САЩ все повече хора подозират, че кафявите напитки имат повече калории и повишено съдържание на кофеин, което не отговаря на действителността.

За последното тримесечие на 2015 г. „Пепси“ пуска над 7 милиона бутилки с прозрачна напитка. Апелът е отправен към традиционно бялата Коледа. Освен това фирмата се готви да раздаде безплатно 13 000 опаковки от по шест бутилки, които са награди в специален видеоконкурс в YouTube. Никъде в рекламите обаче не се споменава, че идеята за кристалната „Пепси“ е била заимствана от „Кока-Кола“, автор на която е не друг, а маршал Жуков.