Как да се справим с високите цени на горивата у нас. Това бе темата на дебат в студиото на Нова телевизия, в който влязоха депутатите Мартин Димитров (Реформаторски блок) и Румен Гечев (БСП). 

В началото Димитров изнесе данни за цените на горивата от вчера.

"Без данъците цената на дизела в България е втората най-висока в ЕС. Цената на дизела в България вчера е с около 22 ст. над средната за целия ЕС, като махнем ДДС и акциз. В сравнение с Австрия и Белгия у нас е с 40 ст. по-скъпо. Литва е по-малка държава от нас, но разликата е 37 ст. С бензина ситуацията е малко по-добра. Имаме четвъртата най-висока цена. Само в Малта, Дания и Италия е по-висока. Нашата цена е с 13 ст. от средната за ЕС", каза Димитров.

Тези данни бяха публикувани в Клуб Z още преди седмица.

Според Мартин Димитров проблемът се състои в това, че конкуренцията у нас в този сектор е изкривена. Димитров заяви, че трябва да се облекчи вносът на горива, защото според него нещо пречи да имаме ефективен внос. За пореден път той изтъкна, че Комсията за защита на конуренцията (КЗК) не е ефективна и в закона за защита на конкуренцията вече е записано, че нейните членове няма да могат да бъдат избирани за следващ мандат.

"Ще има нова КЗК тази есен. Не е луд този, дето яде зелника, луда е държавата", каза Димитров.

От своя страна Гечев упрекна държавата, че е улеснила спекулантите, като ги е предупредила, че започват проверки по бензиностанциите страната. Преди две седмици лично премиерът Бойко Борисов се разгневи публично на заседание на правителството заради това, че колонките на бензиностанциите не са достатъчно добре пломбирани.

"Изключително странно е, че официални лица от високо равнище обясняваха как ще има проверки. С което предупредиха евентуалните мошеници. Цялата проверка се обезмисли. Тя се направи кампанийно преди избори", обясни Гечев.

И припомни, че се оказало, че нарушения има само в под 1% от бензиностанциите.

Гечев даде пример със страни като Канда, Австрия, САЩ, където има ограничения на маржа в цената на горивата и засилване на държавните регулации в сектора. Според него и България трябва да върви в тази посока.