Започна ли „Биг брадър“? А гледахте ли го? Сигурно е било интересно, но докато гледаме „Биг брадър“, започна един още по-голям брадър. България навлезе в епохата на „втората вълна на националната информационна кампания насочена срещу контрабандата на тютюневи изделия“. Ако някъде в това изречение мислите, че трябва да има и запетайка, не упреквайте мен за пропуска – работя само с цитати. В случая – от сайта на „Булгартабак“.

Това е дежа вю. Държавата – в лицето на Министерство на финансите и Агенция Митници, две браншови организации на тютюнопроизводители, както и най-големият производител на цигари - „Булгартабак холдинг“, отново ще ни убеждават колко важно е да си купуваме техни цигари, а не насипен тютюн или, недай си Боже, контрабандни цигари.

В началото на годината същите партньори ни убеждаваха от екрана и на билбордове, че колкото повече техни цигари си купим, толкова повече детски градини ще се строят и толкова по-високи пенсии ще получават възрастните българи. Тогава в Националния съвет по саморегулация постъпиха пет жалби срещу тези реклами, защото те внушаваха неистини, освен това бяха достатъчно цинични. Решението на комисията бе, че излъчването на тези клипове трябва да спре, защото – грубо казано – стимулират пушенето и правят връзка между купуването на цигари и социални придобивки, които нямат никаква връзка помежду си.

Осем месеца по-късно същите организатори започват да облъчват обществото с втората вълна на същата кампания. Този път с всяка купена кутия цигари няма да отваряме по едно място в детските градини, а ще строим по метър магистрала, например.

Ето какво се казва в сайта на „Булгартабак холдинг“:

"Нейната цел (на кампанията – б.р.) е да информира обществото за възможностите, които стоят пред него и реално какво се случва в момента. А това са всички хубави неща свързани с по-добрата инфраструктура в страната."

Сега разбрахте ли? Повече изпушени цигари в учението, повече пътища в боя!

Първият проблем е цинизмът. Колкото нахално е да лъжеш за връзката между купените цигари и пенсиите, също толкова нахално е да убеждаваш хората, че колкото повече изпушат, толкова по-дълги ще станат магистралите.

Вторият проблем е истината. Кампанията ни убеждава колко огромен проблем е контрабандата. Само преди 20 дни премиерът Бойко Борисов се похвали, че „над 2 млрд. лева са приходите в бюджета от осуетена контрабанда“. В същото време на сайта на кампанията проблемът е описан по следния начин:

„Само за второто тримесечие на 2014 година потреблението на нелегални тютюневи изделия достига до 20 %. От този висок процент държавата е претърпяла загуби в размер на около 500 млн. лв.“

Ако повярваме и на двата източника, излиза, че за една година държавата е изпускала 2 млрд. лева (четири тримесечия по 500 млн. лева нали толкова прави?), но пък през тази година тези 2 млрд. лева обратно са в бюджета. Т.е. контрабандата успешно се преборва, но все още не е напълно преборена, защото все пак не става дума само за цигари, но и за горива, разни други по-опасни неща и т.н.

Защо тогава е този напън за кампании?! Нали нещата вървят и без това...

Третият проблем е най-известен от трите: #Кой?

Кой все пак е собственик на тютюневия холдинг, с който държавата прави това-онова. Познатата история звучи така: преди няколко години фирмата бе приватизирана от руската банка VTB през австрийското дружество BT Invest. Наскоро руснаците се оттеглиха и споменатата австрийска фирма беше придобита от Livero Establishment от Лихтенщайн. Тя пък е собственост на фирма от Дубай, която пък се притежава от друга фирма от Дубай, която е собственост на неизвестно физическо лице. За българската държава това е достатъчно ясен отговор. Преди дни „Биволъ“ публикува документи от австрийския търговски регистър, според които още в началото на годината лихтенщайнската офшорка Livero Establishment е продала своя дял от 50% от BT Invest на друга лихтенщайска фирма – Stiga Ansalt. До този момент никой не е реагирал. А пък, който е чел задочните интервюта на Цветан Василев, е чувал и други версии за собствеността. Казва ли ти някой...

Така сме изправени пред масовка, в която българското правителство се ангажира в кампания за нещо цинично невярно – повечето изпушени цигари не са равни на по-дълги магистрали, а на по-малко здрави българи; ангажира се в кампания за нещо аритметично невярно – не може по едната телевизия да отчиташ проблема като решен, докато по другата телевизия да търсиш подкрепа за решаването на същия проблем; ангажира се в кампания заедно с някой, който официално твърди, че не знае кой е.

Иначе „Биг брадър“ бил много интересен този сезон. Казват...