Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Започна ли „Биг брадър“? А гледахте ли го? Сигурно е било интересно, но докато гледаме „Биг брадър“, започна един още по-голям брадър. България навлезе в епохата на „втората вълна на националната информационна кампания насочена срещу контрабандата на тютюневи изделия“. Ако някъде в това изречение мислите, че трябва да има и запетайка, не упреквайте мен за пропуска – работя само с цитати. В случая – от сайта на „Булгартабак“.

Това е дежа вю. Държавата – в лицето на Министерство на финансите и Агенция Митници, две браншови организации на тютюнопроизводители, както и най-големият производител на цигари - „Булгартабак холдинг“, отново ще ни убеждават колко важно е да си купуваме техни цигари, а не насипен тютюн или, недай си Боже, контрабандни цигари.

В началото на годината същите партньори ни убеждаваха от екрана и на билбордове, че колкото повече техни цигари си купим, толкова повече детски градини ще се строят и толкова по-високи пенсии ще получават възрастните българи. Тогава в Националния съвет по саморегулация постъпиха пет жалби срещу тези реклами, защото те внушаваха неистини, освен това бяха достатъчно цинични. Решението на комисията бе, че излъчването на тези клипове трябва да спре, защото – грубо казано – стимулират пушенето и правят връзка между купуването на цигари и социални придобивки, които нямат никаква връзка помежду си.

Осем месеца по-късно същите организатори започват да облъчват обществото с втората вълна на същата кампания. Този път с всяка купена кутия цигари няма да отваряме по едно място в детските градини, а ще строим по метър магистрала, например.

Ето какво се казва в сайта на „Булгартабак холдинг“:

"Нейната цел (на кампанията – б.р.) е да информира обществото за възможностите, които стоят пред него и реално какво се случва в момента. А това са всички хубави неща свързани с по-добрата инфраструктура в страната."

Сега разбрахте ли? Повече изпушени цигари в учението, повече пътища в боя!

Първият проблем е цинизмът. Колкото нахално е да лъжеш за връзката между купените цигари и пенсиите, също толкова нахално е да убеждаваш хората, че колкото повече изпушат, толкова по-дълги ще станат магистралите.

Вторият проблем е истината. Кампанията ни убеждава колко огромен проблем е контрабандата. Само преди 20 дни премиерът Бойко Борисов се похвали, че „над 2 млрд. лева са приходите в бюджета от осуетена контрабанда“. В същото време на сайта на кампанията проблемът е описан по следния начин:

„Само за второто тримесечие на 2014 година потреблението на нелегални тютюневи изделия достига до 20 %. От този висок процент държавата е претърпяла загуби в размер на около 500 млн. лв.“

Ако повярваме и на двата източника, излиза, че за една година държавата е изпускала 2 млрд. лева (четири тримесечия по 500 млн. лева нали толкова прави?), но пък през тази година тези 2 млрд. лева обратно са в бюджета. Т.е. контрабандата успешно се преборва, но все още не е напълно преборена, защото все пак не става дума само за цигари, но и за горива, разни други по-опасни неща и т.н.

Защо тогава е този напън за кампании?! Нали нещата вървят и без това...

Третият проблем е най-известен от трите: #Кой?

Кой все пак е собственик на тютюневия холдинг, с който държавата прави това-онова. Познатата история звучи така: преди няколко години фирмата бе приватизирана от руската банка VTB през австрийското дружество BT Invest. Наскоро руснаците се оттеглиха и споменатата австрийска фирма беше придобита от Livero Establishment от Лихтенщайн. Тя пък е собственост на фирма от Дубай, която пък се притежава от друга фирма от Дубай, която е собственост на неизвестно физическо лице. За българската държава това е достатъчно ясен отговор. Преди дни „Биволъ“ публикува документи от австрийския търговски регистър, според които още в началото на годината лихтенщайнската офшорка Livero Establishment е продала своя дял от 50% от BT Invest на друга лихтенщайска фирма – Stiga Ansalt. До този момент никой не е реагирал. А пък, който е чел задочните интервюта на Цветан Василев, е чувал и други версии за собствеността. Казва ли ти някой...

Така сме изправени пред масовка, в която българското правителство се ангажира в кампания за нещо цинично невярно – повечето изпушени цигари не са равни на по-дълги магистрали, а на по-малко здрави българи; ангажира се в кампания за нещо аритметично невярно – не може по едната телевизия да отчиташ проблема като решен, докато по другата телевизия да търсиш подкрепа за решаването на същия проблем; ангажира се в кампания заедно с някой, който официално твърди, че не знае кой е.

Иначе „Биг брадър“ бил много интересен този сезон. Казват...

Ключови думи

Коментари

Кузмич

90-те години на миналия век ходихме по митинги. Мечтаехме....но бас ловя, че никой не си представял подобно битие. Бодигарда на Бай Тошо....да изпълнява нарежданията на сребролюбив Ага!

въпроси

Защо липсва партньорството на Министерство на здравеопазването в кампанията? Не трябваше ли някакъв процент от акциза ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да отива в министерството и да се използва за превенция и какво беше там? Някой да е чувал за постъпленията от този процент и до какво е довело? Дали пък и той не е отишъл към детските градините, пенсиите и магистралите, фонтанчетата и спортните зали?.

zakkwylde

Щото принципалът Петърчо покрай белото и пуши като комин, главно контрабанда.

Радев

Приватизацията "на тъмно" на "Булгартабак" е едно от най-големите престъпления на прехода, извършено по време на управлението на Боко Тиквата през 2011 г. с пълното одобрение на уж, опозиционното ДПС. Нали нямате никакво съмнение, че процентите от собствеността са поделени така, че да няма недоволни измежду участниците в този грабеж.

Питащият

Живота и природата са дива технология и естествено раждат и ще раждат диванета докато могат, а после няма да ги има и никой няма да забележи , нито на някой ще му пука .На мен лично не ми пука кой е собственика защото не пуша . Мен ме вълнува друг проблем. Защо в чиновническа Европа е разрешен офшорният бизнес и анонимната собственост. Може би защото начело на ЕК стои един боклук участник в подобни схеми.И друго, което ме вълнува защо авторът не вижда гората , а само дървото . Късоглед ли е , малоумен ли е?

Питаща питащия

Проблемът на гората се решава дърво по дърво. И ако не е Юнкер начело на ЕК, проблемът с "Булгартабак" и мафиотската структура на икономиката и обществото ни ще се реши ли?

павлин

Всъщност тютюнопушенето е доста плоезно за държавата. Първо всеки пушач плаща по около 30% от всяка кутия на държавата. Второ пушачите умират млади и пестят доста от пенсия. Едно е да взимаш пенсия 30г друго е само 5 или въобще да не взимаш нал29-ката има дълга спица и оттам по ниска честотаи?

...

Бедров отново се "пуска" по течението. Безопасна и безобидна тема...

Безопасна и безобидна тема...??? Така с тази скрита реклама на часта компания, финансирана от държавата??? Мирише на мафия!

zakkwylde

Здравният министър пали цигара от цигара (ибахти примера!) и после вика на децата да не пушели, а останалите да ходели на профилактични прегледи... Освен туй идиотът иска консуматорите на нездравословни храни да плащали специален данък. Без да се сеща, че в такъв случай здравната вноска на пушачите трябва да бъде пет пъти по-висока от тази на непушачите. Така прави всяка нормална здравно-застрахователна компания, но очевидно това не важи за реформаторската клоака.

гяур

Какво се пенявиш, бе Бедров? Да не би да не е цинизъм самото легално производство на цигари, дотирано от държавния бюджет (моите и твоите данъци), като в същото време на нещастните пушачи им ги продават с етикет "Пушенето убива" и "Ще умреш от рак"? Значи държавата легално ти продава смърт, че и те предупреждава отгоре на това? И това е в целия демократичен свят, начело със САЩ. Целият свят е Биг Брадър! Не само България. Трябва да си в Индия или Северна Корея, за да не си част от световния Биг Брадър.

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.