Не бързайте да протестирате, че това е старият (макар и все още актуален) модел. Следващата Astra ще бъде представена в средата на септември на изложението във Франкфурт, а не след дълго ще стартират продажбите й. 

Избрахме този автомобил, защото си отива, за да... остане. Двигателят му 1,6 CDTi, на прицел преди всичко останало в този тест, ще се вгражда и в следващото поколение, където ще получи с около 200 кг по-лека каросерия. Интересно...

Има две обстоятелства, които са изцяло насочени към клиентите, а това ги прави особено важни. Първо, Opel спазва една традиция - отиващата си генерация ще продължи да се произвежда още известно време като "класик" (седан). Второ, моделът тепърва ще бъде много атрактивен на вторичния пазар. Все пак не всеки би могъл да си позволи новия.

Джантите са 18-цолови

И така, Клуб Z взе Opel Astra 1,6 CDTi с пет врати за "едно кръгче" до морето. До Варвара, което означава, че прекарахме зад волана й около 1000 километра.

Външен вид

В края на дните си четвъртото поколение още изглежда добре на фона на все по-пъстрия свят на съвременните автомобили. Отива си със стил. А в случая визията й вдига градуса на доброто настроение - бяла с черен покрив, черни алуминиеви джанти, 18-цолови и черни огледала. 

Astra много държеше да се снима с "желязното дърво" във Варвара. Угодихме й.

Външният дизайн е спортен, но както ще разберете по-долу, от това не страда вътрешната функционалност, багажното пространство пък е отлично за този клас. Все пак говорим за семеен автомобил, особено ако детето във фамилията е едно.

Интериор

Последното ни отвежда към вътрешния свят на Astra. Гледаш отвън и си казваш, че трудно ще се събереш в тази кола. Като седнеш обаче нещата са различни. На връщане към София отзад се бяха настанили двама възрастни. Не се оплакваха, беше им комфортно. Багажникът побра саковете на карето пътници, плюс всичко останало като за обратния път от морето. Без да е претъпкан, можеше да поеме още.

На шофьорското място се чувстваш добре, всичко е много близо и ергономично, същото се отнася за съседното. Плюс е, че отпред има доста отделения за вещи, включително "кутия" с двойно дъно по средата. Има къде да си оставите очилата, чашите с фрапе и т.н. В стандартното си и допълнително оборудване тази версия наистина е натъпкана с глезотии: кожен волан с подгряване (ще прощавате, но не пробвахме тази функция), отопляеми седалки (тук направихме проба за броени секунди - работи!), мултимедийна система със 7-инчов цветен дисплей и т.н. и т.н.

USB входът се открива много лесно - на централната конзола е. Доста функции управлявате от волана, включително круиз контрола, но това не е изненада. Добре измислени са малките прозорци в предните "А" колони - помагат при странично виждане. Уют придава доброто качество на материалите, пластмасите са приятни на допир, а изработката дори на най-малките бутони е фина.

Двигател и трансмисия

Ще се спра само на мотора и предавателната кутия от тестовия автомобил. На разположение бе по-мощната версия на 1,6 CDTi Ecotec - 136 к.с. (320 Нм при 2000 оборота максимален въртящ момент), но е налична и със 110 "коня". Трансмисията е 6-степенна, механична.

Opel нарича този дизел "шептящ". Навсякъде го хвалят заради тихата работа и това бе първото, в което искахме да се уверим. Съвременните дизели са все по-тихи и по-малко вибриращи, но в случая инженерите наистина са извлекли много. В добавка е системата "старт-стоп" за двигателя, която го гаси при спиране в трафик или на светофар. Вече сме ви запознавали с тази технология - рестартирането става неусетно, с натискане на амбриажа.

Постигнато е плавно и почти неусетно спиране и стартиране. Дори в началото се чувстваш странно докато свикнеш. Шепти ли? Шепти, едва му чуваш "гласа". Друга характеристика на този мотор е икономичната работа. Благодарение и на "старт-стоп" системата разходът в града може да падне под 6. И под 5 на извънградско, ако педалът на газта се гали и десният ви крак не е твърде тежък.

Мотор и трансмисия са в добър синхрон, а отличната еластичност позволява на магистралата почти да не се налага да падате по-ниско от шеста предавка.

Пътно поведение

Скритото качество на Astra и приятната изненада от този тест. В тази версия окачването ("Макферсон" отпред и типичното за Opel - торсионна греда със стабилизиращи лостове, отзад) е снижено и това личи. Не на магистралата, разбира се, а по пътя между Варвара и Синеморец, където дълги прави се редуват с остри завои, резки изкачвания и спускания, стеснени участъци... Автомобилът влиза и излиза "мазно", не изисква много от шофьора, а воланът е достатъчно точен и отзивчив. Тук удоволствието бе най-голямо.

В същото време окачването е настроено не твърдо, а умерено.

Системи и технологии

Страшно много са. И тук не са правени компромиси. Като се почне от ABS, контрол на спиране в завой, спирачен асистент, електронна стабилизираща програма, тракшън контрол, парктроник отзад... Има сензор за дъжд на чистачките, които работят срещуположно, а самата им изработка е като за по-висок клас кола.

Струва си да се отбележи пакетът, в който попадат адаптивните би-ксеновони фарове плюс дневни LED светлини и дюзи за почистване на светлините. От това трио най-важни са фаровете, а те наистина са впечатляващи в тъмницата на споменатото по-горе трасе. Осветяват надълго и нашироко, помагат ви в завои. Дневните LED светлини пък правят това, което може да се очаква от тях - придават чар на предницата. 

Стига да можеше, Astra вероятно щеше да изпише сама "Моля те, измий ме"...

Сред многото екстри и технологии си струва да се отбележи ръчната спирачка. Тя се управлява с малък бутон. И когато искате да я освободите, просто потегляте, не правите нищо друго.

Заключение

Важно е как остарява един автомобил, още повече днес, когато животът на колите вече не е толкова дълъг. Четвъртото поколение Astra не се дава, не иска да си тръгне. Като цяло тя е доста успешен модел, а тепърва има още какво да даде на хората, които няма да я сменят или ще я предпочетат като нова покупка.

Моделът с този двигател притежава най-важните характеристики както за градски автомобил, така и за извънградски, независимо колко дълъг път ви предстои и какъв е пътят. Ако има една дума, която да характеризира бялата Opel Astra 1,6 CDTi и тя е приветлив.