Американската интернет платформа за споделени пътувания Убер обжалва глоба от 200 000 лева наложена ѝ от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), съобщи пред Клуб Z главният управител на фирмата за България Димитър Радуков.

„КЗК взе едно изключително странно решение за нашата компания. Това решение е без прецедент в Европейския съюз“, каза той. „Нито една институция, изпълняваща същите функции като КЗК, не е вземала такова решение в ущърб на Убер, нито е започвала разследване“.

През април КЗК е започнала производство срещу Убер, а преди две седмици е взела решението за глобата.

„КЗК смята, че ние реално сме таксиметрова услуга. За разлика от Европейската комисия КЗК не прави разграничение между споделеното пътуване и таксиметровия превоз“, каза Радуков. „Ние не сме превозвач въобще, ние сме само една онлайн платформа, която свързва пътници и шофьори“.

С приложение към смартфон човек може да си поръча превоз, който проверен от фирмата шофьор извършва със собствения си автомобил. Шофьорът не е служител на Убер, нито автомобилът му е собственост на фирмата. Тя е само посредник между него и пътниците. Цените са гъвкави взависимост от търсенето и предлагането в съответния град, плащанията са само безкасови.

„Ние считаме, че това решение (на КЗК) е абсурдно и разчитаме българският съд да го отхвърли като незаконосъобразно“, каза Радуков. „КЗК е допуснала редица процедурни нарушения. Ние смятаме, че тя си е надвишила и правата, след като смята, че може да глобява холандски фирми от информационното общество“.

Европейското седалище на Убер, към което принадлежи и клонът ѝ в София, е в Амстердам, Холандия.

„В общи линии редица еквиваленти на КЗК в Европа са се изказали положително за Убер, включително във Франция, Германия, Италия, Дания, Финландия и Норвегия“, каза той. „Убер внася конкуренция във всеки пазар, където се появи. Тази конкуренция е от полза за потребителите и както на всеки пазар по-голямата конкуренция води до по-ниски цени и по-качествена услуга. Естествено е комисии за защита на конкуренцията е да подкрепят компании като Убер“.

Заради различното третиране не Убер от административните власти в различните държави-членки Европейската комисия в момента проучва случаите и се очаква до три месеца да излезе със становище.

Комисията също започна разследвания срещу Германия и срещу Франция за евентуални нарушения на законодателство за единния пазар от ограничения, които техните местни власти са налагали на Убер.

Миналата седмица съд в Барселона изпрати дело срещу Убер до Съда на ЕС в Люксембург, за да реши той дали Убер трябва да бъде третиран като траспортна компания или като онлайн платформа. Каталонският съдия е преценил спора като излизащ извън неговата юрисдикция и засягащ целия вътрешен пазар на съюза.

Убер, чиято централа е в Сан Франциско, Калифорния, вече работи в 58 държави и 323 града по целия свят. В България компанията развива дейност само в София, където 13 000 души до момента са свалили на смартфоните си приложението за използване на нейните услуги.

Онлайн платформата, която свързва пътници и шофьори, желаещи да споделят пътуването си, се предлага на българите от декември 2014 година. Освен това в България и един от петте центъра на Убер, които разработват програми за дейността на фирмата в целия свят. С помощта на аутсорсингова фирма Убер изгражда у нас и информационен център за обслужване на клиентите си от Западна Европа и бившия Съветски съюз.