След историческото решение на Върховния съд на САЩ, с което се узакониха еднополовите бракове, близо 26 млн. души сложиха в профилите си във фейсбук знамето с дъгата (символ на движението на ЛГБТ) като знак на съпричастност и за да отпразнуват победата.

Този фон се постига със снимков редактор, който фейсбук предложи в петък на потребителите на социалната мрежа. Това не е първият случай, в който в резултат на някакво важно събитие или подкрепа на определена кауза, профилните снимки във фейсбук се сменят кампанийно. Това се случва вече толкова често, колкото постването на котешко видео в социалните мрежи. През 2009 г. имаше зелени филтри за протестиращите в Иран, през 2014 г. имаше жълти панделки за Хонконг, черни точки като протест срещу сексуалното насилие в Индия или "Ns" в подкрепа на иракските християни.

Все пак въпросът е: Дали смяната на профилната ви снимка за някаква кауза действително променя нещо?, пита "Вашингтон пост".

На първо четене отговорът вероятно ще е "не". Моментният, лишен от риск, акт на промяна на профилната снимка едва ли е това, което би убедило съдиите от Върховния съд как да гласуват за правото на гей двойките да сключват брак. 

"Кампаниите с профилни снимки в социалните мрежи показват на вашето семейство и приятели, че имате предпочитания към определен кандидат или кауза", обяснява Филип Хауърд, социолог от Университета на Вашингтон и директор на Проекта за проучване на дигиталния активизъм. "Но те не винаги водят до промяна в определени политики", уточнява той.

В случая с разрешаването на еднополовите бракове обаче не става въпрос само за политики, а и за промяна на обществени нагласи. Точно тук подобен тип кампании в социалните мрежи могат да изиграят важна роля.

Социалните ни нагласи се формират от това, което смятаме за общоприемливо или нормално за нашата социална група като цяло. И всеки ден получаваме различни послания по отношение на тези норми - някои са неизречени ("Не мога да отида гол на работа"), някои са основани върху закони ("Не мога да убия дори и най-омразните си коментатори")  и т.н.

Несъмнено профилните снимки са много ефективен начин за предаване на послание. Те не ви диктуват как трябва или не трябва да се държите, вместо това само ви показват как вашите познати се държат. С една дума - ако те подкрепят брачното равенство, защо не и вие?

"Подценяваме колко силно реагираме на това, което другите хора правят", твърди социалната психоложка Мелани Таненбаум, цитирана от изданието.

В изследване, посветено на фейсбук кампания на Human Rights Campaign (най-голямата правозащитна организация на САЩ) през 2013 г., фейсбук статистиците изчисляват, че потребителите са по-склонни да сменят профилните си снимки, ако преди това са видели, че много техни приятели са го направили. Колкото повече са техните приятели, толкова по-вероятно е и те да си сменят снимката. Социалното влияние е по-силен фактор от религия, политика или възраст.

Има и някои нюанси в картината. За добро или лошо, едва ли като видят профилна снимка на фона на дъга това ще повлияе на хомофобите сред нас. Ако използваме фейсбук само за да поддържаме връзка с полузабравени съученици от гимназията, всички снимки с дъга на света няма да имат никакво значение за промяна на нагласите ни. 

Социологът Хауърд напомня още, че обикновено избираме приятели, които споделят нашите възгледи. С една дума, ако аз съм склонен да подкрепя гей браковете, по подобен начин ще мислят и фейсбук приятелите ми. Все пак, казва Хауърд, когато открито обявите подкрепата си за гей браковете или неудовлетвореността си от съвременната политика, може да накарате другите хора поне за малко да се замислят. И в случай че нямат ясно изразено мнение, когато видят една снимка много пъти - могат потенциално да променят социалните си гледни точки.