За разлика от българските писатели братя Мормареви, руските братя Преснякови наистина са кръвни братя и освен романи, пишат предимно театрална драматургия и филмови сценарии.

Младите руски драматурзи Владимир (1969) и Олег (1974) Преснякови предизвикаха нова вълна в руския театър в края на 90-те, след което пиесите им „Тероризъм” (2002) и „Да играеш жертвата” (2002) с лекота успяха да издигнат новата руска драматургия до „мейнстрийм”. И в това няма нищо чудно. Преснякови са майстори на черната комедия с криминална интрига, а творбите им имат потенциала да стават хитове. Сред най-известните им заглавия са: „Тероризъм”, „Европа-Азия”, „Пленени духове”, „Преди потопа”, „Подова настилка” и др. Освен оригиналният сюжет, интересните диалози, характерните герои и абсурдните ситуации, тайната на успеха на братята се корени и във факта, че текстовете им са написани по начин, който категорично изисква нови театрални средства за пресъздаването им.

                          Братя Преснякови

Неслучайно въпреки модата сред връстниците им, братята от Екатеринбург отказват да ползват модерни играчки като скайп, мобилни телефони, ай-си-кюта и пр. Живеят почти като аскети и отказват публични изяви, при целия огромен медиен интерес към тях в родината им, а също и в Европа. От 1994-та Преснякови ръководят свой театър към Уралския университет, а по пиесите им, поставени не само там, но и в цяла Европа, се снимат успешни филми. Именно такъв е случаят с „Да играеш жертвата” – най-известната им драматургична творба, реализирана като провокативен филм от режисьора Кирил Серебренников с огромен успех през 2006-та.

Наскоро популярната руска пиеса имаше своята премиера у нас на голяма сцена във Военния театър под интелигентната режисура на Диана Добрева. На същата сцена тя вече показа сериозни постановъчни умения със спектаклите си „Декамерон” от Бокачо и „Йерма” от Лорка, както и „Емигранти” от Мрожек, която се играе на камерната зала „Миракъл” в ТБА. В случая с „Да играеш жертвата” Диана Добрева демонстрира сериозен усет към социалния абсурд и фалш, както и чудесни способности за обиграване на сценичното пространство. Още повече, че в този ефектен сюрреалистичен фарс участват две поколения от най-добрите актьори в трупата на Военния театър, сред които са: Милен Миланов, Мирослав Косев, Веселин Ранков, Стефка Янорова, Георги Къркеланов, Анастасия Ингилизова, Тигран Торосян, Гергана Данданова и др.

С две думи сюжетът. Историята е едновременно забавна и сериозна. Главният герой Валя след завършване на университета се е уредил на работа в милицията. Там обаче задълженията му са необичайни: той трябва да изобразява жертвите на криминални престъпления по време на следствените експерименти в присъствие на свидетелите, които добавят детайли от мизансцена на престъплението. Всеки път все по-абсурдни ситуации, които Валя ефектно „изобразява” с цел да бъде разкрит по-лесно престъпникът. На финала черната комедия обръща знаците и кодовете си и се превръща в драма. В главната роля е младият Деян Георгиев, който чудесно удържа границата между трагикомедия, абсурд и фарс.

Целият актьорски ансамбъл с голямо удоволствие и вещина разкрива пласт след пласт тази невероятна криминална история, която завършва драматично. В какви моменти се отключва природата на престъпника и къде е границата между фантазия и реалност, жертва и палач, банално и оригинално, добро и зло – това са част от въпросите, зададени от провокативните братя Преснякови.

Световната премиера на пиесата „Да играеш жертвата” се състоя в рамките на Единбургския фестивал през 2003-та в копродукция с „Роял Корт Тиатър”, докато руската премиера е отново на режисьора Кирил Серебренников, в легендарния Московски художествен театър. Филмът със същото заглавие получава наградите „Кинотавър’2006” и „Златният Марк Аврелий” за най-добър филм на първия международен кинофестивал в Рим. Режисьор отново е К. Серебренников.