Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

ДИЛЯНА ДИМИТРОВА

Закон за защита на твореца от чалгата може би трябва да бъде прокаран скоро у нас. Защото пространството за създателите на изкуство се стеснява все повече – дотам, че добрите драматични актьори стават комици, писателите – сценаристи, а актьорите – участници в риалити за мераклии да се видят по телевизията.

Турските сериали вече не са най-гледаните в тв ефира. Вместо тях домакините се взират в нови сапунени мехури, които са напът да съсипят актьорската професия. Би Ти Ви и Нова тв се борят за вниманието на зрителите в праймтайма с риалити със сценарий „Съдби на кръстопът“ и „Истински истории“. Т.нар. съдби са в жанра „лична драма“, показват изневери, скандали, побоища и прочие банални битови истории. Снимани са във формата на сериал, но всички компоненти в тях са под всякакви стандарти за телевизионната поредица – по-зле от и най-слабите ни заглавия. Домакините обаче ги харесаха и вече гледат новата чалга вместо бозите с Къванч Татлату и останалите сърцеведи от Турция. Българските побоища задминаха локумите от Истанбул, аудиторията предпочете утешението, че в някои семейства е далеч по-зле от тяхното.

Две продуцентски фирми се конкурират с новия риалити формат – „Междинна станция“ на Иван и Андрей прави „Истински истории“ по Би Ти Ви, а „Идалго продакшънс“ на Красимир Ванков – „Съдби на кръстопът“. Участници се набират сред контингента кандидати за БИГ Брадър. Хонорарите са смешни – 100 лв. на снимачен ден за главна роля и 60 лв. за епизодична и второстепенна. Статистите, които се снимат в масовката за по 30 лв. дневно, са идеални и за този формат.

Заради ниското качество обаче, отскоро екипите са започнали да прозвъняват и мнозина актьори, играли в „истински“ сериали. Всички до един категорично отказват да приемат роля в риалити поредицата. Негласното споразумение между тях е да не падат под 200 лв. дневно, което пак е малко.

Но въпрос на време е „съдбите“ да прилъжат и професионалистите, защото актьорите у нас вече няма къде да играят. След ниския рейтинг на някои заглавия в последните 4-5 години, телевизиите намалиха сериалите родно производство до минимум, а и покрай проблемите на продуцентска къща „Камера“ стана ясно, че актьорите често не получават хонорарите си или им ги дават силно орязани. Трупите на театрите пък се пръскат по шевовете…

Преди време бившият директор на Театър „Възраждане“ Владимир Петков шокира актьорската гилдия с признанието: „НАТФИЗ произвежда бармани, сервитьори, масажисти и компаньонки. А основната последица от всичко това е – загуба на смисъла“.

„Не съм оптимист – коментира режисьорът. – Комерсиализацията на изкуството ще продължи да бъде налагана с всички политико-икономически средства. Ще има съпротива, ще има и “мохикани”, които ще поддържат една безлична политическа коректност, но когато е смачкан духът, никакви субсидии не могат да помогнат… А за времето, когато в България бъде наложен халифатът, както се заканват някои, не искам и да мисля. По всяка вероятност трябва да стане нещо наистина трагично, като анексирането на голяма част от България от наша страна съседка, за да се осъзнаем, прогледнем и заработим в името на духовното. Тогава цялостното развитие на България ще тръгне нагоре“.

Съдбоносно в тези две риалити поредици обаче е рекламното изречение, с което се търсеха участници: „Липсата на професионален опит е предимство…“

Предимство, давано на дилетанта в най-гледаното телевизионно време. Това е посоката, в която вървим. Обратно към невежеството.

Площад Славейков

Ключови думи

Коментари

allaboutthatbass

Какво тогава предлагате да гледаме по комерсиалните телевизии в prime-time? Постановки по Шекспир, Бекет или Кауърд? Много е смешно когато комплексарите започнат да се правят на "интелектуалци" (любимата им дума). Комерсиалните телевизии маневрират според вкусовете на масите, а обществените (при нас все още държавни) би трябвало да предлагат алтернатива за тези, които не искат да гледат Big Brother или Съдбите. Така е във всяка държава, така ще бъде и в България.

Развеселен

не Шекспир бе, човек. Но поне някакъв приемлив комерсиален сериал. Ние орем по дъното, все снижаваме критериите за масата, тя става по-проста и пак снижаваме. Докога така?

...

Телевизията е за простите и неуките. Продава им глупости. Защо очаквате да произвежда умни работи. Телевизията е чалга по определение.

MARIA SALVADOR

гледам само няколко канала с оперна и друга класическа музика. когато изобщо гледам телевизия. и нищо друго. телевизиите не се интересуват от хора с коефициент на интелигентност над две и половина. нито от такива

И Вие сте точно от хората, които пълнят програмата на ТВ с тъпотий и псевдо-изкуство! Ако имате новото, за което претендирате, ЗАСРАМЕТЕ СЕ и не се изцепвайте "умно" по сайтовете.

, чиито гънки в мозъка са мозъчни. а не следи от удари с тъп предмет. и за това не произвеждат нищо за такава аудитория. телевизиите са чалга. факт.

Развеселен

добре казано

Георги

Ноевият ковчег е направен от дилетанти, професионалистите са направили Титаник.

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.