Машините за самостоятелно плащане, които в последните години навлязоха и в България, са провал - това е изводът на много от веригите магазини в САЩ и на други места по света, разказва Би Би Си.

През 2023 г. Target ограничи самообслужващите каси в някои магазини до десет артикула или по-малко. Walmart изтегли машините от редица места напълно. Booths, британска верига за хранителни стоки, напълно се отказа самообслужването.

На теория би трябвало да опростява нещата - вместо да седиш на дълга опашка, на която изнервен служител да маркира всяка покупка, заставаш пред машината, маркираш сам всичко, плащаш с карта и си тръгваш. Но реалността не е толкова розова - често машините правят проблеми, закупуването на алкохол и цигари иска потвърждение от служител, а много купувачи, особено по-възрастните, се затрудняват с устройствата. Въпреки това 60% от американските потребители твърдят, че ги предпочитат пред стандартните каси.

Не потребителското преживяване е истинската причина за това все повече вериги магазини да ограничават или директно махат машините. Нито пък е загриженост за служителите, които биват заменени от тях.

Реалният проблем са кражбите - които са много повече и много по-лесни. Според доклад на анализаторите от Lending Tree, потребителите са 21 пъти по-склонни да откраднат артикул пред машините, отколкото пред хората.

А още по-странното е, че много от кражбите са неволни. Един на всеки седем купувачи признава, че прибирайки се вкъщи открива неща в торбата с покупки, които не е заплатил - не умишлено, а напълно случайно.

Машините не намаляват сериозно и нуждата от персонал. На теория се изискват по-малко касиери, на практика служителите в супермаркетите реално трябва да зарязват редовно другите си задължения, за да помогнат на клиентите при проблеми с тях. А система от четири машини струва над 100 000 долара. Явно в тази сфера автоматизацията все още не може да изрита хората.