„От австрийските колеги видяхме, че тази година са мигрантите в Австрия без никаква регистрация са намалели наполовина – от 76 000 на 40 000, което е безспорен успех.“

Това заяви в Европейския парламент в Брюксел шефът на Гранична полиция главен комисар Антон Златанов.

Той участва в конференция на тема „Разширение на Шенген: Ключовата роля на България в областта на граничната сигурност“. Тя бе организирана от евродепутата Емил Радев от ГЕРБ и Европейската народна партия (ЕНП).

Видяното в Австрия е една от причините в Гранична полиция да недоумяват защо България все още не е в Шенген, стана ясно от думите на Златанов. Австрия е една от страните, която е против влизането ни. Мотивът на Виена е, че пространството за свободно движение не работи и трябва да се реформира.

Антон Златанов обаче уточни пред Клуб Z, че не може да каже дали значителният спад на нерегистрираните мигранти в Австрия се дължи на охраната на българската граница. Но припомни, че преди това Виена ни е обвинявала за големия брой нелегални мигранти, минали през страната ни на път за Западна Европа.

„Държа да подчертая, че с колегите ни от Австрия на професионално ниво имаме пълно разбирателство и признание, че работим изключително добре, адекватно, подобряваме дейността си и нямаме никакви претенции към нас. Това можем да го докажем, като постоянно каним партньорски проверки от която и да е европейска институция по всяко време и сме нетърпеливи да ги посрещнем, за да докажем нашата готовност“, изтъкна главният комисар.

Капитан Андреево ще стане най-натовареният ГКПП в света

Според него европейската общност подценява някои факти. Българо-турската е най-натоварената сухопътна граница в Европа. А "Капитан Андреево" е най-големият сухопътен ГКПП в Европа и втори в света.

„След като започна войната, големият поток от търговски автомобили, минаващ северно от Черно море към Западна Европа, сега е пренасочен към нас. Ако тази тенденция се задържи, "Капитан Андреево" ще стане най-натовареният граничен пункт в света“, предупреди Златанов.

Тази година на сухопътната ни граница е била и най-натоварена откъм мигрантски натиск. Но в Австрия са отчели намаляване на нерегистрираните мигранти.

„Не виждаме аргументи срещу нас за Шенген. За нас това е двоен стандарт, когато получаваш отлични оценки, а в бележника на ученика не се получава оценката, която е била с думи. Трудно се мотивира съставът (на Гранична полиция – б.р.), когато се постигат отлични оценки, но не се пишат. В политиката това вероятно е позволено, но в нашата работа – не“, категоричен бе Антон Златанов.

Двоен стандарт видя и евродепутатът Ангел Джамбазки от ВМРО и групата на Европейските консерватори и реформисти (ЕКР). И заяви, че ако става дума за нелегална миграция, страни като Италия, Гърция и Испания вече е трябвало да бъдат изключени от Шенген.

„Има и страни, които насърчават тази миграция, но след това се оправдават с нея. Какво мотивира страните, които ни спират? Не Австрия спира България и Румъния. Но го прави, защото води разговори с държави, които имат интерес. Той е мотивиран икономически и това е истинската причина двете страни да са извън Шенген“, каза Джамбазки.

И обясни за какво точно става дума:

„Причината се корени в стремежа на част от европейските икономики да се преборят нелоялно с конкуренцията на българския транспортен бранш, работата на българските превозвачи, спедитори и т. н.

Колко товарни автомобила минават на вход и изход през пунктовете „Промахон-Кулата“, „Илиднден-Ексохи“, от двете страни на Дунав-мост, при Силистра с ферибота? Колко време чака един камион, колко чакат месечно, годишно за комбинирана проверка – гранична, митническа, а в Гърция и санитарна“, обърна се „консерваторът“ към Антон Златанов.

Натрупването е огромно, призна шефът на Гранична полиция. И допълни, че един камион, който иска да отиде от Гърция до Румъния през България, изпитва спънки, каквито няма за камион, пътуващ например от Франция за Австрия през Германия.

„Ако по член 9 на Шенгенския кодекс може да има облекчения за коли и хора при голямо натоварване, не може да го има за камиони и стоки“, поясни Златанов.

Евродепутатът Андрей Новаков (ГЕРБ/ЕНП) заяви, че един камион губи по 200 евро на ден, независ4имо на коя българска граница чака. Днес у нас има 75 000 лиценза за международен превоз. И всеки може да изчисли какви са загубите. Същевременно много български шофьори напускат международните превози, тъй като не желаят да губят време в чакане.

„Дошло е време да наречем нещата с истинските им имена. България отдавна е готова за Шенген и пази границите си много по-добре, както е признато и от други държави. Мигрантите в Белгия, които отнемат невинни човешки животи, не са минали през България. Няма маршрут, в който от Алжир да избереш да минеш през България и да стигнеш до Брюксел“, категоричен бе Новаков.

Явно той имаше предвид тунизиеца Абдеслам Ласуед, който на 16 октомври застреля двама шведи в Брюксел. Арабинът е трябвало да бъде депортиран от Белгия, тъй като молбата му за убежище е била отхвърлена.

„Австрийският канцлер каза, че България и Румъния не могат да влязат в Шенген, защото Шенген не е реформиран. Въпросът ми е беше ли Шенген реформиран, когато приеха Хърватия? Този аргумент отива на пух и прах. Или е бил реформиран миналата година и след това е имало нужда от втора реформа, или никога не е бил реформиран и това не е причината България и Румъния да не се приемат“, заяви Новаков.

Евродепутатът призова за противодействие срещу тези, които не ни искат в Шенген. Така например страната ни може да блокира определени досиета. Такъв е случаят с бюджета на ЕС за 2024 г. По-късно пред Клуб Z той допълни, че тази мярка може да удари и Нидерландия – другата държава, която е против влизането ни в пространството за свободно пътуване.

„Това е само форма на протест, но тя ще се отрази на всички държави. Предприетите дотук от нас мерки не дават резултат и трябва да станем по-радикални, ако искаме нещо да се промени“, поясни Новаков.

Той е на мнение, че ако до края на годината двете страни не бъдат приети в Шенген, те трябва да премахнат границите помежду си.