Общо 1 130 720 лв. са изразходвали политическите формации за медийна реклама в първите 20 дни от сегашната кампания за местните избори. Досега най-много пари е дала ГЕРБ, следвана от ПП-ДБ. И ДПС, и ИТН са изпреварени по изразходвани пари от прясно създадената партия СБОР.  Челната тройка сред медиите, получи най-много средства, са БНТ, "24 часа" и "Евроком". 

Това сочат данните на традиционния мониторинг на Института за развитие на публичната среда в Отворен парламент.

В наблюдението са включени официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции. Според изискванията на Изборния кодекс договорите между партии и медии следва да се публикуват в тридневен срок от тяхното сключване и да се премахнат не по-рано от обявяването на изборния резултат. За предстоящите избори ЦИК регистрира 58 партии и 9 коалиции. Всички те могат да се включват и в местни коалиции.  Така общинските избирателни комисии в 265-те общини са регистрирали още десетки формации, заедно с независими кандидати за кметове и общински съветници, посочват от института.

За да достигнат до възможно най-широка публика посланията на кандидатите за кметове и общински съветници, те са разходвали за реклама в медиите общо 1 130 720 лв. (без ДДС)* в първите 20 дни от кампанията.

Най-много пари за реклама са отделили парламентарно представените формации. Първа продължава да е партия ГЕРБ с 232 305 лв. без ДДС. Следва коалицията Продължаваме промяната – Демократична България, която вече е вложила 209 685 лв. "Възраждане" остава на трета позиция със 117 703 лв., а на четвърта е БСП - 113 326 лв.

С тези от тях, които са разходвали над 5000 лв., може да се запознаете в графиката.

*В случаите на договор, сключен от местна коалиция, сумите са включвани за водещата формация – обичайно тази, която е дала името си на местната коалиция или пък е по-голяма. Така, ако в дадена община имаме коалиция между ГЕРБ и СДС, средствата са начислени в графата на ГЕРБ.

Така разходите на парламентарните партии и коалиции представляват 60% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.

Докато от ГЕРБ, ПП-ДБ и "БСП за България" избират разнообразни медийни канали – електронни, печатни и онлайн, за да достигат до избирателите си, то "Възраждане" е насочила повече от половината от средствата си за реклама (57%) в телевизия Евроком.

Неизвестна партия изпреварва ДПС и ИТН

Друг любопитен факт е, че партия СБОР изпреварва ДПС по разходи за реклама, като десет дни преди края на кампанията вече е разходвала почти 76 хил. лв.  Под абревиатурата СБОР се крие "Справедлива България обединени родолюбци". Политическата партия е основана прясно през 2012 г. Председател е бизнесменът Димитър Илиев. За първи път партията се явява на парламентарни избори през 2023 г., като част от коалиция "Заедно" (която се свързва с Ива Митева и Любомир Каримански). Сега има "амбиции" и за местния вот. В София има регистрирана листа с 35 имена, сред които се срещат известни имена – като рапърът Адриан Рачев, познат като Румънеца, пиарът Ива Екимова, лекоатлетката Магдалена Христова и т. н. За изборите досега СБОР е отчела дарения в размер на немалката сума от 95 452.74 лв, както показва регистърът на Сметната палата.

С най-скромни деларирани разходи от реклама е ИТН - 19 671 лв., но все пак партията си има собствена телевизия - 7/8.

Вече посочихме, че регистрираните на национално ниво формации влизат в множество местни коалиции в различните общини. Това в немалка степен затруднява категоричната оценка за това кой и колко точно е похарчил, правят уговорката от неправителствената организация.

Кои са медиите с най-много средства от реклама

Към 19 октомври 2023 г. 27 от включените в мониторинга медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите.

Най-много приходи е регистрирала БНТ244 377 лв. Нейните тарифи (както и тези на Българското национално радио) се определят с решение на Министерския съвет и са значително по-ниски от пазарните.

На второ място се нарежда "в. 24 часа" със 191 483 лв., а по традиция телевизия Евроком е сред отличниците в класацията с най-много получени пари по време на предизборни кампании, в този случай -  140 229 лв. Тя продължава с практиката си да сключва и договори за безвъзмездно отразяване. За първите 20 дни на кампанията телевизията има общо 14 такива споразумения със следните формации: "БСП за България", ПП-ДБ, "Правото", "Обединени земеделци", "Левицата!", ВМРО, "Възраждане", "Средна европейска класа", "Български гласъ", КОД, "Граждани за общината", ИК за Радостин Ваислев, ИК за Петър Славов. По един безвъзмезден договор са публикували също така телевизията ⅞ със свързаната с нея формация "Има такъв народ", както и в. "Ние" с ПП-ДБ.

Както и в предходни кампании, големите частни телевизии явно ще сключат договори с участниците в последните дни от предизборната надпревара, посочват от института. Към 19 октомври bTV е обявила само един договор за 6350 лв., а Нова все още няма сключени споразумения. Все пак от двете телевизии предоставят различни безплатни формати за отразяване на кандидатите – и двете медии излъчват дебати от различни областни градове, включвания на кандидати в публицистични предавания и др.

Следващата графика представя медиите, привлекли най-много средства в първите 20 дни от кампанията. 

И в сегашната кампания продължава практиката на част от медиите да не спазват разпоредбите на Изборния кодекс. Такъв е примерът с в. "Борба", който не публикува договори, въпреки че и в интернет изданието, и на страниците на самия вестник има материали, които рекламират някои от участниците в изборите. 

Интересна е практиката на в. "Черноморски фар". От изданието публикуват договорите си като част от новините, свързани с изборите. Въпреки това в някои от споразуменията вестникът е заличил дължимата сума за реклама.