Най-голямото учение в историята на НАТО започна днес във въздушното пространство на Германия. То ще продължи 9 дни и се очаква да доведе до закъснения на граждански полети.

В международното учение на военновъздушните сили участват 250 самолета от 25 държави. Маневрите ще продължат девет дни - от 12 до 23 юни, като са планирани общо 2000 полета.

В тях ще участват 10 000 души. Основните места на провеждане са военните бази в Германия - Ягел, Хон и Вунсторф.

"Учебната зона Изток" е разположена над големи части от Източна Германия. Тук на гражданските самолети е забранено да летят от 10 до 14 ч. всеки понеделник до петък до 23 юни. Според говорителя на пресслужбата летище Рощок-Лааге не се очакват сериозни последствия за въздушния трафик. Въпреки това ръководителите на полети и политиците в цяла Германия очакват ограничения и хаос на летищата заради ученията Air Defender.

По въображаем сценарий участниците в маневрата трябва да тренират отблъскване на вражески войски, които искат да превземат пристанището на Рощок. По принцип обаче няма да има полети на ниски нива над големи градове, заяви говорител на Бундесвера. Може да се очаква повишен шум от въздухоплавателни средства. Понякога във въздушното пространство над Рощок се движат едновременно до 60 самолета.

Сценарият на мащабната маневра симулира война срещу съюза от Изток, но не споменава изрично Русия.

Единствената зона за ниски полети за учението е над Мекленбург-Предна Померания и части от Бранденбург. Тя се простира на изток от Рощок и Пархим до Волгаст, на север до пристанище Мукран и на юг до Нойстрелиц. Тук маневрите за зареждане с гориво във въздуха могат да се наблюдават и от земята. Според Бундесвера над населените места ще се поддържа минимум височина от 150 метра от земята.

Германските въоръжени сили признават, че над Мекленбург-Предна Померания и в много части на Германия ще бъде шумно. Като цяло в небето ще има много по-голям въздушен трафик - въпреки че голяма част от учението ще се проведе над Балтийско море. Не е ясно къде маневрите за презареждане с гориво и другите движения на самолетите могат да се наблюдават най-добре от земята: отделните маневри са секретни и пилотите научават за мисията си едва по време на учението.

Вероятно ще има по-голям въздушен трафик около Лааге и евентуално от Варнемюнде на изток над Балтийско море и във всеки случай в зоната на ниските полети.