Въпреки възраженията, въпреки логиката - правителството реши в сряда да прехвърли дейностите за спасяване по въздух към Държавния авиационен оператор, по-известен у нас като правителствен Авиоотряд 28. Досега идеята беше системата да се управлява от специално създаденото дружество "България хели мед сървиз", но служебната власт систематично опитва да провали тази идея, родена от кабинета "Петков". 

Вицепремиерът и министър на транспорта Христо Алексиев обяви, че тази дейност трябва да се извършва от държавата. Това ще ускори и проекта ХЕМС (HEMS) за медицинските хеликоптери, целта е системата да функционира още във средата на тази година.

"Изпълнението на тази услуга ХЕМС не е просто доставката на едни хеликоптери. Тук е нужна много сложна логистика - и по осигуряване на бази за домуване на тези хеликоптери, и по осигуряване на хеликоптерни площадки, и по обучение на медицинските екипи, и по обучение на летателния състав.

Тоест, това е един много комплексен проект, който може да се реализира само при много сериозна ангажираност и участие на всички държавни структури. Не може тази дейност да бъде поверена на новосъздадено търговско дружество. Затова държавата изцяло поема този ангажимент", каза Алексиев.

Това е странно твърдение, най-малкото защото "България хели мед сървиз" също е държавно дружество. По-големият проблем обаче е предстоящото забавяне по лицензирането на възможността за полети. България може да се окаже в ситуация, в която да има хеликоптер, но да не може да го ползва. 

Проблемът

След редица перипетии "България хели мед сървиз" скоро вероятно трябва да сключи договор за наем на първия в България медицински хеликоптер. През времето, в което обществената поръчка вървеше, дружеството подготвяше документацията за получаване на лиценз за извършване на медицинска въздушна помощ. 

Този лиценз се получава от Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация" (ГВА), която пък се ръководи по изискванията на Европейската агенция по безопасност на полетите и по Регламент 965 на Европейския съюз. Няма как да имате медицински авиотранспорт, без да получите лиценз за това от ГВА. Именно поради тази причина и "България хели мед сървиз" пусна обществена поръчка за наем на един хеликоптер за малко над 1,7 млн. лв. Притежанието на поне една машина е основно изискване за получаване на лиценз, защото именно така компанията може да докаже, че хората, които е наела, могат да работят с точно този модел хеликоптер.

Трябва да е ясно, че това е различна поръчка от тази на Министерството на здравеопазването за шест нови хеликоптера, която бе отменена преди около месец от служебното правителство и която - както вече стана ясно - ще бъде заменена с процедура за пряко договаряне с италианската компания "Леонардо".

Ако всичко е наред, до средата на годината, хеликоптерът трябва да е в България. 

С новата схема, гласувана от служебното правителство обаче, тепърва Държавният авиационен оператор ще трябва да започне подготовка за лицензиране, защото той просто няма такъв лиценз към момента. Това е забавяне с поне шест месеца, защото горе-долу от толкова време работи по темата "България хели мед сървиз". Най-лошото стечение на обстоятелствата може да направи така, че дори да имаме един хеликоптер в края на годината - един от шестте от голямата поръчка, операторът може да няма издаден лиценз и да не може да лети. 

Има и други проблеми. Според регламент 965 на ЕС, в неговия член 5, операторите на HEMS системи трябва да са част от търговския въздушен транспорт. Или с една дума - да са авиокомпания, каквато е реално "България хели мед сървиз". Според сайта на ГВА обаче, Държавният авиационен оператор не е такава компания. Той всъщност е авиационен оператор в България за изпълнение основно на полети със специално предназначение и/или полети за министерства и ведомства. Той няма разрешение за извършване на търговски въздушен транспорт. 

Какво означава това? Държавният авиационен оператор трябва първо да кандидатства за получаване на лиценз за търговски оператор и чак след това за лиценз за извършване на въздушна медицинска авиопомощ. Или това означава още едно забавяне. 

И така стигаме до следващия абсурд - България иска огромната част от финансирането за придобиването на шестте хеликоптера за HEMS по Плана за възстановяване и устойчивост - около 102 млн. лв. В същото време е напът да наруши основен регламент по темата. Трябва да е ясно, че в проекта за прехвърляне на системата към Държавния оператор е изрично записано, че ще се съобразява с текстовете на Регламент 965.