Пентагонът разработва разузнавателна роботизирана птица, която може да лети сред развалините на градските сражения със скорост от 72 километра в час, дъобщи Си Ен Ен.

Така военното ведомство на САЩ смята да намали риска при операциите по прочистване на терена. Промъкването през отломки от разрушени сгради в зони на сражения, търсенето на врагове или издирването на оцелели e най-опасната работа в армията.

Агенцията за авангардни изследователски проекти към Пентагона (ДАРПА), която вече създаде някои от най-футуристичните военни роботи в САЩ, планира разработката на автономни дронове. Те ще бъдат достатъчно малки, за да преминат през отворен прозорец. Апаратите ще се носят със скорост 20 метра в секунда (72 километра в час) през неустойчиви сгради и опасни помещения.

Самоуправляващата се летателна машина ще направи излишно изпращането на войници или цивилни спасителни екипи и излагането им на риск. Проектът има за цел да създаде нови алгоритми, които да позволят на малките дронове да фунционират, без да се управляват дистанционно от оператор и без GPS.

"Хищните птици и летящите насекоми притежават качествата, които искаме за малките безпилотни самолети”, казва Марк Микире, програмен мениджър в ДАРПА. “Ястребите кокошари например могат да летят много бързо през гъста гора, без да се блъснат в дърво. Много насекоми също могат да пикират и кръжат с невероятна скорост и прецизност."

По думите на Микире целта на програмата е да се изследват начини за създаване на автономни летателни машини, които функционират по подобен начин. 

Военната изследователска лаборатория в Аделфи, щата Мериленд, в момента разработва роботизирани разузнавателни насекоми с дължина на крилете между 3 и 5 сантиметра. Крилете са направени от циркониев титанат - материал, който се огъва при прилагане на слаб волтаж.

Робонасекомото се захранва от миниатюрен ултразвуков мотор с размери между 2 и 3 милиметра. До създаването на напълно функционален прототип обаче остават между 10 и 15 години проучвания, още повече, че колкото по-малки са размерите, толкова по-сложни са проблемите на аеродинамиката.