Процедурна хватка попречи и днес на влизането на измененията в Изборния кодекс в депутатския днвен ред. Както Клуб Z писа, голямото желание на ГЕРБ, ДПС и БСП за връщането на хартията в изборния процес, доведе до следния парадокс: хората на Бойко Борисов да внесат като точка в дневния ред за деня проекта за изменение на хората на Корнелия Нинова.

Това се случи по текст от правилника за дейността на Народното събрание, позволяващ на редовното пленарно заседание, провеждано през първата сряда на всеки месец, всяка парламентарна група da има право да предложи по една точка от дневния ред, която се разглежда по същество. Така от ГЕРБ внесоха проекта на БСП, отхвърлен миналата седмица благодарение на депутата от левицата Крум Зарков и той стана втора точка в днешната програма на депутатите.

Като точка първа обаче бе разписано разглеждането на докладите за дейността на омбудсмана за 2020 г. и за 2021 г. - което от самото начало предпоставяше проточване на времето. Предвидени за изчитане от трибуната бяха над 10 доклада на различните парламентарни комисии, които, по предварителен, но неофициален "сценарий", трябваше да изядат времето на заседанието - до 14 ч.

Така, насред безметежното четене, около 13:10 ч. председателката на парламентарната група на ГЕРБ Десислава Атанасова предложи удължаване на времето, подложено на гласуване. Предложението не мина. "За" гласуваха 112 народни представители - ГЕРБ, ДПС, БСП, "против" бяха 71 (35 от ПП, двама от БСП, трима от ИТН, ДБ, "Възраждане" и четирима независими), а 47 се въздържаха (32-ма от ПП, 14 от ИТН и един независим). От БСП обаче поискаха прегласуване, но то не промени съществено картината - 112 "за", 81 "против" и 38 "въздържал се".

ГЕРБ и левицата обаче не се предадоха. Иван Ченчев предложи удължаване на времето до приемане на точка пета от дневния ред с идеята, че така ще принуди депутатите на Слави Трифонов да подкрепят предложението, тъй като след ИК се предвиждаше внесената от самата ИТН точка - изменение на Закона за личната помощ. Пак гласуване, пак прегласуване, но точката изборните изменения все така бе отхвърляна - с резултат, близък до гореописания.

А защо борбата бе така "безмилостно жестока"? Защото според правилника предложените в първата сряда от месеца проекти се разглеждат в конкретната сряда, а не се прехвърлят към дните от оставащата пленарна седмица. Може да залегнат в дневния ред на парламента за следващата такава, но по решение на председателя на парламента. А председател в момента, макар и и.д. е Мирослав Иванов от "Продължаваме промяната". Като дори процедурата по избор на нов председател не може да тръгне заради последователния отказ на всички парламентарно представени сили да издигнат номинации.

След 4-кратния отказ на мнозинството времето да бъде удължено така щото минаването на точката за ИК да бъде подложено на гласуване, разбира се, се  завихри дебат. Крум Зарков, последователен в позицията си срещу хартията за разлика от собствената си партия изложи следната статистика: от приемането на изборния закон досега е имало 67 опита за ревизирането му, 1/3 от тях непосредствено преди избори - което системно погазва препоръките на Венецианската комисия изборните правила да не се пипат поне шест месеца преди гласуване.

Христо Гаджев (ГЕРБ) се заяде - дали докладът за дейността на омбудсмана е от такава съществна важност - като прословутите 22 закона, които трбява да минат през парламента, за да се усвоят парите от плана за възстановяване. А колегата му Тома Биков попита защо мнозинството не допуска точката като е мнозинство.  

И така, часът стана 14. Депутатите се разпуснаха, а ИК така и не мина.