Идеята за генериране на изображения от изкуствен интелект не е нова - подобни алгоритми съществуват от десетилетие, но тази година няколко инструмента създадоха истински фурор - и шок - в света на изкуството.

DALL-E, Stable Diffusion, Midjourney, Imagen - всички тези програми изскочиха в публичното пространство накуп и позволиха на хиляди по света да творят с помощта на описание и масивни невронни мрежи, които използват машинно обучение и обикновено напълно отворен код, за да генерират рисунки, картини и дори снимки, които често са неразличими от създадените от човека.

Означава ли това смърт за твореното от човека, или просто още един инструмент в палитрата на дигиталните художници?

Как работят генераторите на изображения

Концепцията е изключително проста - описвате това, което искате да видите, и изкуственият интелект генерира изображение. Това базово ниво на употреба обаче е само началото.

Но и то не е малко - да използваш напълно естествен език и да създаваш изображения е нещо, което до съвсем скоро изглеждаше като идея от научната фантастика. Инструменти като DALL-E не изискват да опишеш всеки детайл в картината, която искаш - изкуственият интелект самостоятелно допълва нужното, за да има някаква логика в картината. 

В добавка, всички генерирани изображения принадлежат на този, който е вложил първоначалното описание, а не на собствениците на програмата.

Разбира се, това не е процес без грешки и недомислици. Ето, например, малка картинка с описанието "котка, водеща куче на каишка".

Не са налице никакви уточнения и изкуственият интелект генерира снимка. В допълнение думата "каишка" явно го обърква и добавя такава, която просто виси в нищото.

Но изкуственият интелект е напълно способен да генерира не само изображения във всякаква форма, но и да подобрява и променя вече съществуващи картинки. Нека направим това рисунка в стила на модерните западни комикси - и да се надяваме, че изкуственият интелект ще махне допълнителната каишка.

Сега вече е налице пълноценна котка - и куче. Изкуственият интелект се досеща, че е по-логично котката да е по-голяма. Но видно свързва думата "каишка" с човешко присъствие, поради което продължава да добавя втора такава.

От тук нататък имаме различни опции - можем да сменим напълно стила, или да си вземем картинката, както е, и да махнем излишното във всяка друга популярна програма за редакция на изображения. Това правят много от "творците" онлайн - генерират базова картинка, и после я променят или ползват като част от по-голям проект. Нека, все пак, генерираме една последна рисунка на котка, водеща куче, в стила на Ван Гог, например.

Всеки може да тества сам популярни генератори на сайтове като Nightcafe.studio, ползвано за горните изображения.

Ограниченията са най-вече в хардуера

В момента генерирането на изображения изисква немалко компютърна мощ. Затова и в повечето подобни услуги има "кредити" или се чака на опашка за генериране на изображението.

DALL-E например е напълно безплатен и с малко умения всеки може да си го "инсталира", ако има правилният - и мощен - хардуер. Но на домашния ви компютър създаването на едно изображение може да отнеме доста дълго време. Затова повечето подобни услуги генерират изображенията на сървърите си и ги предоставят на потребителите през сайт.

Това обаче не е безплатен процес - затова при повечето са налице "кредити", малка част от които получавате всеки ден (или седмица), а други можете да си закупите.

Както горният експеримент показва, човек трябва да експериментира, докато генерира нещо, което наистина изглежда като реално изображение, а не миш-маш от обекти и образи. Само за забавление този тип услуги са изключително ефективни, но ако трябва да работиш с тях и да създаваш реални продукти, това ще отнеме доста изчислително време и проби и грешки.

Как това заплашва художниците?

Десетки хиляди по света работят в сферата на дигиталното изкуство и си изкарват прехраната с рисунки, картини и всякакви изображения, които намират своето място в книги, рекламни брошури, картини, сайтове, игри. 

Не всеки е Рембранд или пък Банкси - и не всеки може да продава отделни картини за десетки или стотици хиляди долари. Няма и нужда - в епохата на интернет има търсене за всякакво ниво на изкуство, от елементарни рисунки до картини по поръчка. 

Защо обаче да наемеш някого, когато с малко усилия си способен да генерираш десетки, дори стотици изображения безплатно или на много по-ниска цена?

През септември американския "творец" Джейсън Алън спечели конкурс за дигитално изкуство с рисунка, генерирана напълно от Midjourney - друг изкуствен интелект за изображения. При това напълно прозрачно - картината е подписана от "Джейсън Алън чрез Midjourney" и в рамките на правилата, които позволяват всякаква рисунка, създадена с помощта на компютърна програма. 

Първото място донесе на "художника" 300 долара и буен интернет скандал. Наистина ли това е творение? Организаторите на конкурса ясно заявиха, че няма нищо нередно в това. Естествено, множество други конкурси веднага забраниха подаването на творения, създадени чрез изкуствен интелект.

В социалните мрежи и особено света на NFT-тата вече се появява професията "писач на описания" (prompt, букв. "подкана" описанието на картината, която искаш да генерираш през изкуствения интелект). Според анализатори това може да се превърне в истинска индустрия в следващите няколко години - и несъмнено такава, която ще отнеме много на професионалните, истински художници.

Тези, които подкрепят генерирането на изображения, подчертават, че в писането на описания също има елемент на творчество - изкуственият интелект се нуждае от нещо, с което да работи. В крайна сметка той не е коренно по-различен от Photoshop, например, в който от години има инструменти, които ползват подобни алгоритми.

Противниците на ИИ генераторите обаче смятат, че това си е чиста проба мамене - и че всеки мързеливец, който е написал няколко думи в сайт, не може да се нарича "художник" или "творец". 

Паниката е напълно разбираема - до скоро се смяташе, че автоматизацията ще убие най-вече професиите, които са свързани с тежък физически труд. Хората на изкуството смятаха, че ще бъдат защитени, че машините не могат да ги заменят толкова лесно.

Едно е сигурно - изображения, снимки, картини и прочие, създадени от компютри, ще са все по-често срещани. И хората на изкуството трябва да се адаптират, защото не могат да спрат прогреса.