Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Икономическата криза, регулациите и слабото потребление на телекомуникационни услуги продължават да влошават финансовите резултати на българските телекоми. Това показват данните за оборота на "Виваком", "Мтел" и "Глобул".

Приходите и на трите компании намаляват, като основната причина за това е поевтиняването на административно контролираните цени за терминиране на трафик. Пазарните дялове на трите големи компании все повече се приближават, показва сравнителен анализ на Клуб Z.

В момента по брой мобилни абонати "Мтел" и "Глобул" са на почти изравнени позиции. Към края на м. г. клиентите на първия GSM оператор в страната са били 4,181 милиона, а втората по-големина компания на пазара вече има 3,995 млн. потребители. Като пазарни дялове това означава 39% срещу 37% от общия брой активни сим карти в страната. "Виваком" продължава да набира скорост като вече държи 24 на сто от пазара със своите 2,556 милиона клиенти.

"Виваком"  има най-високите приходи за 2013 г. Компанията отчита стабилен ръст на печалбата и нарастващ брой абонати на мобилни услуги. Общите приходи за миналата година са 811,9 млн. лв., което представлява спад от 5% в сравнение с 2012 г.

За първи път в историята на "Виваком" приходите от мобилни услуги надвишават тези от фиксирани линии. Бившият държавен телеком (БТК) отчита 415,9 млн. лв. приходи от мобилни услуги, или с 5% повече спрямо резултатите от 2012 г. Ръстът идва от увеличения брой абонати със срочни договори, а увеличените продажби на смарт телефони и таблети компенсират намалението на регулираните цени за терминиране. 

"Виваком" остава лидер при фиксираната телефония, въпреки че приходите бележат спад от 14% на годишна база до 396 млн. лв., заради продължаващите тенденции потребителите да заменят домашния телефон с мобилен. Влияние оказва и засилената конкуренция между операторите и по-ниските цени на терминиране, които водят до спад в приходите от взаимно свързване, обясниха от телекома. 

За разлика от абонатите на гласови услуги, при потребителите на високоскоростен интернет се наблюдава ръст от 2% до 327 000 абонати.

Активните клиенти на "Глобул" в края на 2013 г. са почти 4 милиона, показва актуализираната статистика на оператора. В средата на миналата година телекомът стана собственост на норвежката "Теленор Груп", която плати 717 млн. евро обща цена за "Глобул" и веригата магазини "Германос". Българският  пазар остава фокусиран най-вече върху гласовите услуги, които продължиха да формират по-голямата част от приходите в сектора, показват анализите на "Теленор Груп".

Въпреки че нарастват услугите за пренос на данни, делът им в общите приходи остава нисък. Спадът на общите приходи при "Глобул" е с 9,4 процента на годишна база до 661,9 млн. лева. Средното месечно потребление на клиент за периода достигна 173 минути или с 2% по-малко от четвъртото тримесечие на 2012 г. Средният приход от потребител намалява със 7,9 на сто до 11 лв., което се дължи най-вече на по-ниските цени за терминиране. 

"Мтел" също отчита ръст на клиентите, използващи мобилен интернет. Те са се увеличили с над 30% през 2013 година. Ръст има и в сегмента на фиксирания броудбанд като клиентите на тази услуга са достигнали 155 000. Това обаче са единствените добри новини за най-стария ни мобилен телеком. Компанията намали броя на абонатите си с 1,026 милиона до 4,2 милиона и за първи път в историята пазарният й дял падна под 40%. Приходите за цялата 2013 година се понижават с 14,8% до 781 милиона лева.

Ключови думи

Коментари

Марто

Няма как Globul да минат Мтел. Особено след като започнаха да пускат планове без договори и с прехвърляне на минути. Да не споменавам скоростите на мобилния интернет.

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.