Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Руската пропаганда в България е скочила 10 пъти след началото на войната в Украйна.

Това става показват резултатите от изследване на Фондацията за хуманитарни и социални изследвания (ФХСИ) с председател Димитър Вацов.

Авторите са изследвали единствено онлайн медиите и блоговете в България в периода 1 януари – 17 април 2022 г. Публикацията на пълния текст на проучването предстои. В момента е завършена само първата му част, която проследява ръста в броя на проруските статии, както и ключовите послания, които се отправят чрез тях.

От началото на годината до 24 февруари 2022 г., когато Русия нападна Украйна, в българските онлайн медии е имало средно по 39 прокремълски статии дневно. От началото на войната тази публикационна активност е нараснала до средно 397 статии дневно.

Начело на сайтовете, които с най-много проруска пропаганда, е Novini247, който е агрегатор (робот). Този сайт излиза начело и при измерването, свързано с реч на омраза срещу Истанбулската конвенция. За периода от по-малко от четири месеца на  Novini247 са излезли 936 публикации с проруска пропаганда, посочва "Свободна Европа"

На второ място е NewsFront със 793. Медията, регистрирана в Крим, публикува на 10 езика.

В топ 10 на проруските сайтове попадат и съвсем "родни", български - pogled.info (терто място с 603), "Блиц" (547), informiran.net (354) и други.

Тук са още vchas.net, BG7.EUq Worldtoday BGvest, News7.eu, pan.bg -  все имена, които едва ли сте чували.

Какво се променя сега спрямо изследвания по-ранен период между 2013 и 2017 г?

Промяна в разказа, опорните точки, няма, почти същи са и използваните клишетата. Пропагандата на Кремъл е построена върху геополитическа конспиративна логика, се посочва в изследването.

"През последните години няма съществена промяна в руския пропаганден наратив, чието масирано тиражиране в българските медии започва още в края на 2013 г.  Има някои съдържателни вариации във времето: сега (преди и в началото на войната в Украйна) в сравнение с периода след Евромайдана и анексията на Крим (2013-2014 г.), пише в него.

Липсва и специфична адаптация на руските пропагандни клишета към българския културен контекст – тук се въртят същите опорки, които са в обръщение в официалните руски медии и в руските и проруски медии в другите западни страни. Доколкото има адаптация, тя е само спрямо конкретни политически събития: даването на оръжие на Украйна, спирането на газа, спасяването на българските моряци в Мариупол и др. Тук традиционно е и говоренето за „братята освободители“ и „признателния български народ“ и т. н.

Ето и още изводи от изследването:

Наративът на руската пропаганда е построен върху геополитическа конспиративна логика. В тази логика има четири основни логически позиции (роли), в които попадат различни субекти, се посочва в анализа. Те са:

1. Един глобален хегемон-кукловод (колективният Запад, САЩ, НАТО) чрез

2. своите марионетки (брюкселските еврократи и продажните либерални елити в отделните държави) убива суверенитета на европейските народи, поради което

  Европа загива – тя е жертва. Същият злодей обгражда и дори води война срещу Русия, която също е жертва – само че тя единствена справедливо се съпротивлява, изплува от пепелта и всъщност е спасител на Европа:

4. Русия се възражда.

Тази конспиративна логика търпи само леки вариации, но в същността си остава непроменена от 2013 г насам. Сега няма посочвани на отделни "злодеи"  като САЩ, НАТО, Обама, Сорос, а глобалният хегемон-кукловод е приравнен на  "колективния Запад". При това той вече не е само противник, а направо враг. Украйна е "оръжие на Запада", а под новия термин "анти-Русия" се разбира или Украйна, или отново "Западът". Войната не е срещу Украйна, а срещу колективния злодей, тя не е започната от Русия, а е неин отговор - „Русия никога не започва войни, Русия ги завършва!“. 

"Продажните български елити" – според този наратив това са онези вътрешни „марионетки“, които обслужват интересите на злодея-хегемон: „соросоиди“, „грантаджии“, „джендъри“, „либерасти“, „платени анализатори и политици“, „жълтопаветни протестъри“ и пр. Този пропаганден инструмент не само че първи бе масово тиражиран в българските медии (за дискредитиране на гражданските протести срещу кабината Орешарски през 2013 г.), но до 2017 г. той бележеше най-висок системен ръст. Тъй като е удобно средство за омаскаряване на всякакви вътрешни политически и икономически противници, този наратив бе по-масов от всички останали и се водеше по българския политически календар (а не по руския, както останалите наративи). Сега обаче той, изглежда, бива поддържан инертно, доколкото репертоарът му не бива обогатяван („либерален коментариат“ е единственият нов епитет в този речник, който открихме; „наркомани“ се използва често от руснаците за омаскаряване на Зеленски и сътрудниците му, но още не е навлязло у нас за вътрешна употреба!).

При "Русия се въздига" има  по-релефно очертаване на образа на самата Русия и най-вече конфронтацията ѝ с Украйна и Западния свят.
Най-напред речникът, с който се описва „нарасналата политическа и духовна мощ на Русия“, се консолидира. Промяната е, че тази "мощ" е идеологически закована от последната инстанция лично от Путин.

Мощта на руското оръжие е възхвалявана постоянно като специален акцент в последните месеци са руските „хиперзвукови ракети“ и „хиперзвукови летателни апарати“, които, разбира се, са неуловими за западните ПВО системи. Пропагандира се изначалното военно превъзходство на Русия над Запада, който е обективно обречен на военен разгром. Прокарват се и напълно фантастични конспиративни теории: че са открити секретни биолаборатории в Украйна, в които ЦРУ е разработвало „етническо биооръжие“, което е способно да поразява единствено и само руснаци.

Наративът, който през 2013-2014 г. отстояваше, че Крим е руски, а евромайданът е фашистки пуч, оркестриран от Запада, също е претърпял някои изменения към днешна дата. Силно е отслабнало е повторението, че "Крим е руски", явнот тази битка се смята за спечелена пропагандно. Евромайданът като конкретна историческа реалия също е отстъпил на заден план, макар „логиката“ на неговата пропагандна обработка да е запазена – сега тя е прехвърлена върху демократично избраното правителство на Зеленски, което хем бива
определяно като „нацистки режим“, хем като „послушно оръжие“ на Запада срещу Русия („анти-Русия“). Руската пропаганда не е измислила ново основание за обвинението в нацизъм спрямо Украйна. 

В изследването се извежда една голяма промяна спрямо предишния период - пропагандният наратив вече идва от официални представители на властта в Русия  – Путин, Лавров, Песков, Захарова, Митрофанова и пр. Всички те използват пропаганден речник. Преди - официалните лица се прибягвали до дипломатически, по-неутрален език, "цялата държава е  рупор на пропагандните клишета".

Има и още една промяна, важна за българския контекст - в изследвания период намалява броят на българските говорители и на авторските материали. Залага се много повече на пропагандни текстове, които са повече като количество, но най-често са "директни преводи от руски език и чрез анонимно калкиране на руски материали", се посочва в изследването.

"Вероятно е така, защото, веднъж, по-малко са парите, които руснаците директно могат да инвестират на българска сцена. И втори път, съвсем видимо, защото от повтарянето на тези опорки се оттеглят много хора, които не са съгласни с Путиновата война и искат да се разграничат от нея. Това са хора, които до вчера често безкритично са повтаряли някои от клишираните критики на Запада, но днес пак те – най-вече левите в България – се опитват да се отдръпнат от руската пропаганда, която им бе откраднала езика."

Авторите отчитат, че в момента поради това, че български политици като Румен Радев, Корнелия Нинова, Стефан Янев и др. наново популистки подемат част от руските опорки, вероятно картината се променя, а националпопулистката и руската пропаганда се смесват наново. Представените от тях измервания обаче са с обхват до 17 април 2022 г.(

Кога са пиковете на пропагандните публикации (за периода 1 януари-17 април)

Това са 22 февруари, когато Путин обявява независимостта на ДНР и ЛНР (1784 публикации за деня), и 24 февруари, когато Русия нахлуват в Украйна (1262 публикации).

Ако изключим пиковите дни около обявяването на войната и вземем равен 30-дневен период на „нормална“ предвоенна пропаганда и същия период на „нормална“ следвоенна пропаганда, SENSIKA със същите ключови думи регистрира 1,183 публикации за периода 05.01-03.02.2022 г. и съответно 11,909 публикации за периода 01.03- 30.03.2022 г.

"Това значи, че руската пропаганда в българските онлайн сайтове е имала средна публикационна активност от 39 статии на ден преди войната и съответно е вдигнала публикационната си активност на 397 статии средно на ден след това", е един от изводите в първата част на изследването.

Измерванията са осъществени със SENSIKA. Това е софтуерно решение за медиен мониторинг, съчетаващо възможностите на SaaS платформа с експертизата на висококвалифициран екип от програмисти, специалисти в областта на изкуствения интелект и медийни анализатори. Платформата позволява анализ на информация в реално време на над 160 езика, SENSIKA придобива и индексира съдържание от множество онлайн източници, социални мрежи и редица източници в традиционните медии – само на български език това са над 8000 сайта и блога (без данни от социалните мрежи и традиционните медии). Системата позволява търсене по ключови думи, след ограничаване на терена (на корпуса от текстове, в които се търси), чрез времеви период и чрез различни филтри.

Коментари

Няма как

да е по-различно. БНР, БНТ, БТВ, НОВА,...а кабеларките? Да карам ли нататък? Мутрите от герб, кремълските турци от дпс, един циганин от Варна, президент "миротворец", фуражка, мераклия за парламента..и всичко това, с любезното съдействие на "не сме народ, а мърша!" Петко, Петко, по-зле става, не по-добре!

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.