Заради липсата на внос на нови и на стари автомобили цените на употребяваните на пазара скочиха с над 50%, а за нова кола се чака няколко месеца. Това показа репортаж та БНТ тази сутрин.

Пред медията клиентката Стефка Николова разказва, че от няколко седмици оглежда шоурумите в страната, за да си избере нов семеен автомобил. Въпреки сериозното повишение на цените и дългото чакане за нова кола тя е твърдо решена да не инвестира повече парите си в употребявана.

Между 4 и 6 месеца обаче средно е времето, в което трябва да се изчака след поръчка на чисто нов автомобил, независимо от марката. Сред основните причини за дългото чакане е намаленото производство на автомобилните гиганти в световен мащаб и забавената търговия. Сборът на всички тези фактори влияе и на цените.

"Повишаването на материалите от всякакъв род и вид - от метали до готови продукти, чувствително нарасна. Повишаването на цената от 10 - 15% за една година е доста чувствително, но и доста сериозно затормозява нашите клиенти, а повишаването на горивата и въобще енергиите пък от друга страна довежда до още по-голямо натоварване на ползващите се", казва Васил Новоселски, дилър на нови автомобили.

Забавеният внос влияе съответно на цените и на употребяваните автомобили у нас. На един от най-големите пазари за коли в Дупница БНТ показва кола, която само преди една година е струвала 5 хиляди лева, а цената в момента е с 2 хиляди лева повече.

"Въобще коли няма. Това, което си е в оказиона, намалява и в един момент ще се изпразни. Това е като кладенец в пустинята- всеки черпи и пие вода от него, а той не се пълни. Това е бизнесът с употребявани автомобили в момента", казва Георги Грозданов, търговец на употребявани автомобили.

Заради инфлацията пазарът на автомобили, подобно на този на недвижимите имоти е един от предпочитаните сектори за инвестиция на българите. Поради тази причина търсенето ще продължава да е повече от предлагането, а цените на автомобилите ще продължават да се повишават, гласи прогнозата на експертите.