Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

12 юни 2021 г. Кристиан Ериксен, полузащитник на датския национален отбор, колабира в края на първото полувреме на мача срещу Финландия на Евро 2020 на стадион „Паркен“ в Копенхаген. 

Инцидентът помрачи настроението на всички запалянковци на стадиона и пред екраните. Но той също така ни припомни, че макар много фактори да са извън нашия контрол, във всяка една ситуация ние имаме възможността да проявим своята по-светла страна – като съотборниците на Ериксен, които издигнаха щит около него, докато лекарите му оказваха спешна помощ, и като привържениците на двата отбора по трибуните, които скандираха името на футболиста, докато се молеха той да бъде спасен.

Драматичните събития на стадиона в датската столица се превърнаха в урок по човечност. Превърнаха се и в урок по оказване на първа помощ, който датският капитан Симон Кяер и медиците изнесоха по брилянтен начин пред погледите на милиони хора по света.

За Марияна и Александър Манушеви спасяването на Кристиан Ериксен е не толкова чудо, колкото пример за жизненоважната роля на подготовката и експедитивното прилагане на умения за оказване на първа помощ на базата на последните достижения на науката. В преследване на мечтата си да живеят в свят, в който всеки е способен да реагира умело, за да запази нечий живот, те вече повече от 15 години провеждат обучения по първа помощ и работят за повишаването на обществената информираност по темата като съоснователи на платформата FirstAidBg.com, а от 2018 г. и на Фондация „Първите три минути“.

Когато пазарът сам те потърси

Марияна завършва астрономия, а Александър – метеорология. По време на следването си в СУ „Св. Климент Охридски“ те се присъединяват към Университетския аварийно-спасителен отряд (УАСО). Покрай УАСО те навлизат в дълбоките води на първата помощ. И не само се научават да плуват в тях, но и усещат, че са намерили начин, по който биха могли да допринасят за спасяването на човешки животи, без да са лекари.

„От лекаря се очаква на базата на знанията си, които трупа в продължение на дълги години, да може да решава кога, какво и как да прави, за да бъде най-добро за пациента, докато от оказващия първа помощ се очаква да следва стъпка по стъпка точни и ясни протоколи, които се актуализират“, обяснява Александър. „Това разбиране се опитваме да вкараме в България, защото тук общо взето битува мнението, че първата помощ е нещо, което се опитваш да правиш колкото можеш. Всъщност това са много точно и ясно регламентирани неща – има конкретни насоки точно какво трябва да направиш във всяка ситуация, за да бъде статистически най-вероятно то да помогне на пострадалия.“

С развитието на науката и на базата на наличните данни насоките могат да се променят, за да са максимално приложими и ефективни в реалния живот, включително и в обученията по първа помощ, подчертава Марияна.

„По еднакъв начин трябва да можеш да обучиш лесно, бързо и ефективно, да речем, човек без образование и професор, защото при инцидент не знаеш на кого ще се наложи да оказва помощ“, казва тя. „По тази причина се разработват и специфични методи на преподаване. Не всеки лекар може да бъде инструктор, защото номерът не е само да знаеш какво трябва да се направи, но да знаеш как да го преподадеш на хора, които нямат медицинско образование и интерес да се развиват в тази посока.“

Минава много време, преди двамата да се замислят за възможността да впрегнат знанията и уменията си в областта на първата помощ за създаването на собствен бизнес.

„Започнаха да ни търсят компании, които искаха да правим обучения за тях. Първата такава компания беше консултантската агенция Crown Agents, която в онзи период работеше с българските митници. Те буквално не можеха да си намерят кой в България да им направи обучения, пазар тогава нямаше. И ни намериха. След това започнахме да си възпитаваме клиентите, че трябва да преминават през такива обучения. В момента нещата са доста различни – далеч не само чужди, а и много български компании искат да имат обучения, защото това е свързано с осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд“, казва Александър, като пояснява, че в България законодателството изисква от работодателите да осигуряват такива обучения за служителите си, но не задава стандарти и насоки за прилагането на тази мярка.

Всичко за първа помощ на едно място

FirstAidBg.com предлага широк спектър от продукти и услуги за първа помощ.

Екипът провежда разнообразни курсове по първа помощ за индивидуални и корпоративни клиенти. Курсовете са подходящи за всички, които искат да придобият базови умения за оказване на първа помощ, както и за лекари, медицински сестри и студенти по медицина, родители, педагогически специалисти, спортисти, пътешественици, работещи в офис и др. Като партньор на Европейския съвет по ресусцитация (ЕСР) FirstAidBg.com предлага и курс по основно поддържане на живота (Basic Life Support) с възможност за придобиване на европейски сертификат.

„Ние не работим на принципа „Както стане“. Не, при нас всичко е толкова прецизно разработено и инструкторите са толкова добре тренирани, че ако ти в две последователни седмици си на един и същи курс и го водят двама инструктори първия път и други двама инструктори втория път, няма да намериш разлика освен в темперамента на инструкторите. Много държим на това. Периодично инструкторите се проследяват и провеждат точно това, което сме се разбрали“, казва Марияна.

„Опитваме се да убеждаваме хората, че трябва да бъдат обучени, защото дяволът се крие в детайлите, има много техники, които трябва да можеш да прилагаш“, казва Александър. „Например при притисканията на сърцето и обдишванията въпросът не е да знаеш как се прави, а да можеш да го правиш правилно. Най-лошото в цялата работа е, че когато се окажеш свидетел на инцидент, ти няма как тепърва да си видиш грешките и после да ги поправиш – трябва да успееш първия път, втори път няма да има.“

Според Марияна курсовете по първа помощ преди всичко дават възможност на хората да имат избор.

„Когато знаеш как се правят дадени неща, ти имаш избор – да ги направиш или да не ги направиш. Тоест ставаш свидетел на инцидент и имаш избор – да помогнеш или да не помогнеш. Ако не знаеш как става, нямаш избор, просто не можеш да направиш нищо.“

Пандемията от коронавирус променя модела на работа на FirstAidBg.com. Допреди това екипът работи с по-големи групи и редовно провежда обучения в Пловдив, Варна, Русе и други градове. С началото на пандемията им се налага бързо да се адаптират към новите условия. Започват да предлагат онлайн курсове и курсове с дистанционна и присъствена част и намаляват броя на обучаващите се в отделните групи. Ръководят се и от насоките за безопасно провеждане на курсовете, издадени от ЕСР.

„Аз бях много скептична за онлайн обученията, защото ние смятаме, че човек трябва да пипа, за да се научи. Но когато изведнъж се оказа, че има много дълъг период от време, в който никой нищо не може да пипа, а хората имат потребност да си подновяват знанията, да минават такива обучения, реагирахме много бързо – онлайн обученията ги пуснахме нямаше и месец, откакто бяха затворили всичко – и положихме големи усилия да обединим целия наличен опит, свързан с това как трябва да се преподава първа помощ онлайн“, казва Марияна.

„В някакъв смисъл пандемията имаше положителен ефект върху самия модел на провеждане на курса“, допълва Александър. „Преди това, ако си представиш група от 15-20 души, има двама инструктори, които показват и обясняват, и курсантите се разделят на 2-3 групички с 2 или 3 манекена и минават един по един върху този манекен и упражняват техниките. След началото на пандемията, заради изискванията, се оказа, че няма как няколко души да се редуват на един манекен. По тази причина това, което се наложи да се направи като промяна, е, че групата малко се намали, но за сметка на това всеки работи с индивидуален манекен, което прави работата му много по-ефективна и много по-качествена, защото от 4 часа курс той не работи един час практика, а три часа.“

Освен курсове по първа помощ FirstAidBg.com предлага още управление на процесите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, включително за внедряване на програма за ранна дефибрилация. Съвместно с УАСО пък осигурява пунктове и екипи за първа помощ за концерти, спортни прояви и други масови събития. Под същата марка има и онлайн магазин, в който ще намерите аптечки и други принадлежности за първа помощ, автоматични дефибрилатори и учебна екипировка.

„Едно от може би най-трудните за възприемане неща от българина е, че аптечката е нещо, до което трябва да имаш бърз достъп в случай на инцидент. Няма нужда да се заключва, защото, докато намериш ключа, на някого може да му изтече кръвта. Една от най-продаваните ни аптечки е метален шкаф с ключалка. Ние се опитваме да образоваме хората, че не трябва да я заключват, и уж ни обещават, че не я заключват, но настояват да има ключ“, казва Марияна.

Първите три минути

Като продължение на дейността си през 2018 г. Марияна и Александър създават Фондация „Първите три минути“. През нея двамата се опитват да популяризират необходимостта от периодично преминаване през обучения за първа помощ, предоставяне на достоверна и достъпна информация по темата и подобряване на условията за оказване на първа помощ чрез внедряването на автоматични дефибрилатори на обществени места. Търсят и активен диалог с органи на местната и държавната власт и в желанието си да постигнат устойчиви промени, включително законодателни и институционални.

Благодарение на фондацията и нейни съмишленици през 2019 г. във Физическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ е поставен първият общствено достъпен автоматичен дефибрилатор в България. Средствата за неговото закупуване са събрани чрез кампания за даряване и предаване за рециклирине на стари автомобилни акумулатори. Малко по-късно с дефибрилатор се сдобива Българската полярна база на Антарктида, отново след успешна кампания за набиране на средства на фондацията.

А в резултат на партньорството ѝ със Столична община и Столичен общински съвет преди дни дефибрилатори бяха поставени и на четири от най-натоварените метростанции в София.

Автоматичен дефибрилатор в една от метростанциите в София. Снимка Facebook страница на Йорданка Фандъкова

Чрез курсовете по първа помощ, информационните кампании и другите проекти, по които работят, Марияна и Александър се стремят да насочат вниманието ни към онези елементи от реакцията при инцидент, върху които имаме контрол.

„Спасителната верига е алгоритъмът, по който се действа за спасяване на тежко пострадал човек от момента на инцидента до момента, в който е стигнал в болницата. Първо са незабавните неща, които трябва да бъдат свършени, за да оцелее той, подаване на сигнал на 112, след това какво трябва да се прави, докато дойде линейката, транспортиране и накрая е болницата. Много често хората скептично казват: „Е, да, ама у нас докато дойде линейката, после и в болницата нищо не правят...“. Дайте първо да изчистим първите три звена, където е нашата роля. Всъщност в България медицинската грижа не е толкова лоша, въпросът е човекът да стигне жив до болницата и да бъде спасяем“, обобщава Марияна.

Именно затова първите три минути са от съдбовно значение. Развръзката на истории като тази с участието на футболиста Кристиан Ериксен го доказват. Той не само беше спасен и се възстанови, но през тази зима се завърна в професионалния футбол като част от отбора на английския „Брентфорд“, а преди малко повече от седмица ознаменува завръщането си в националния отбор на родината си с гол в приятелски мач срещу Нидерландия.

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл [email protected] (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).

Коментари

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.